[MOC] Kettenkrad

samolot
Posty: 64
Rejestracja: 07 kwie 2017 06:51
Rok urodzenia: 1977

[MOC] Kettenkrad

Post autor: samolot »




Prace nad tym modelem rozpocząłem już w 2018 r.
Początkowo miał to być czysty Technic ale dość szybko okazało się w takiej formie ładny nie będzie. Więc postanowiłem popracować nad obudową systemową. W tej materii nie miałem doświadczenia ale koledzy nieco pomogli i się udało. (Dzięki Eric).

Co do mechaniki to prawdziwy pojazd miał bardzo ciekawy układ sterowania. Podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni silnik napędzał równomiernie obie gąsienice a kierowca skręcał przednim kołem motocyklowym. Jednak w trudnym terenie taki system był nie wystarczający. Dlatego po skręceniu kierownicą do oporu uruchamiał się specjalny mechanizm który przyhamowywał jedną z gąsienic.

I właśnie próba odtworzenia tego rozwiązania okazała się ślepą uliczką. Masę czasu straciłem próbując opracować odpowiednio mocny i mały hamulec, ale wciąż silniki były mocniejsze. Klasyczne czołgowe rozwiązanie z dwoma silnikami nie wchodziło tutaj w grę bowiem obracając się w miejscu pojazd urwał by sobie przednie koło.

Porzucałem więc wielokrotnie prace nad modelem na wiele miesięcy co jakiś czas do niego wracając. I w końcu pewnego dnia postanowiłem spróbować zastąpić hamulce subtraktorem sprzęgniętym z przekładnią ślimakową. Dzięki umieszczeniu sprzęgła przed przekładnią mogłem płynnie regulować skręt kierownicą a subtraktor nieznacznie spowalniał gąsienice.

Od tego momentu a było to jakieś 2 lata temu wiedziałem już że się uda. Ale wciąż nie było łatwo. Obudowa z klocków systemowych sprawiła że model przekroczył wagę 1 kg i pojawiły się problemy ze sztywnością układu jezdnego. Nie chciałem rezygnować z zawieszenia kół jezdnych na drążkach skrętnych a przez to wątłe kółka nie były w stanie utrzymać gąsienic w osi na zakrętach i te ciągle spadały. Ponadto 1 PF L przestał wystarczać do napędu i model poruszał się strasznie wolno.

W końcu zaczęło mnie irytować, że nie mogę skończyć mojego Kettenkrada i dałem sobie czas do końca lipca 2021 aby go opublikować.

No i jest, nie wiem jakim cudem, ale udało mi się zmieścić drugiego PF L (w zasadzie to trzeciego) do napędu pod lewą nogą kierowcy ale pomógł nieco rozpędzić model. No i usztywnienie ostatniej osi dało pożądany efekt, gąsienice przestały spadać.

Model jest wykonany w skali 1:8 i całkiem nieźle leży w planach, jest tylko o jednego studa za wąski. Na zdjęciach widać, że na gąsienice można założyć czarne plejty 1x3 i wtedy wygląda lepiej ale jeśli chcemy pojeździć to trzeba je zdjąć. Kierownica może zostać usztywniona z kołem ale ponieważ chciałem zachować kierowcę to na czas jady trzeba ją zwolnić dlatego na filmie lata swobodnie.

To tyle, zapraszam do komentowania.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


https://bricksafe.com/pages/samolot/kettenkrat" target="_blank
Awatar użytkownika
jetboy
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 15905
Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
Rok urodzenia: 1973
Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
Kontakt:

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: jetboy »

Nie rozumiem po co to koło na przedzie tam jest. Przecież to jak jest skręcone nie ma realnego wpływu na kierunek - wszystko zależy od różnicy prędkości gąsienic.
Sam moc bardzo udany. I szacun że dobrnąłeś do końca.
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
samolot
Posty: 64
Rejestracja: 07 kwie 2017 06:51
Rok urodzenia: 1977

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: samolot »

jetboy pisze:Nie rozumiem po co to koło na przedzie tam jest. Przecież to jak jest skręcone nie ma realnego wpływu na kierunek - wszystko zależy od różnicy prędkości gąsienic.
Sam moc bardzo udany. I szacun że dobrnąłeś do końca.

Z tego co czytałem to pierwotny projekt tych pojazdów powstał z myślą o rolnikach, chodziło o stworzenie układu sterowania który każdy może obsługiwać. A rowery i Motocykle były już wtedy powszechne. Co do koła motocyklowego to spełniało ono funkcję stabilizatora przy większej prędkości i odpowiadało za skręt na utwardzonej nawierzchni. Miało to znaczenie dla żywotności całego układu bowiem napęd gąsienicowy podczas skrętu na twardej nawierzchni jest narażony na potężne siły i szybkie zużycie. A pojazd miał być lekki więc układ napędowy nie mógł być bardzo wytrzymały.

Tu jest filmik https://www.youtube.com/watch?v=CFVqIuzYLzU" target="_blank

Co do mechaniki to prawdziwy pojazd miał bardzo ciekawy układ sterowania. Podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni silnik napędzał równomiernie obie gąsienice a kierowca skręcał przednim kołem motocyklowym. Jednak w trudnym terenie taki system był nie wystarczający. Dlatego po skręceniu kierownicą do oporu uruchamiał się specjalny mechanizm który przyhamowywał jedną z gąsienic.
Awatar użytkownika
rutek
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2699
Rejestracja: 15 maja 2013 07:05
Rok urodzenia: 1970
Kontakt:

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: rutek »

Super-hiper. Tylko jedna rzecz mi średnio leży i nie wiem na razie jak by to poprawić. Zgadnij co?
________________________________________________________________
Nie pytaj Co ZT może zrobić dla Ciebie. Zapytaj co Ty możesz zrobić dla ZT!
BRICKSHELF FLICKR
samolot
Posty: 64
Rejestracja: 07 kwie 2017 06:51
Rok urodzenia: 1977

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: samolot »

Środkowe koła?
Awatar użytkownika
goldsun
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 11461
Rejestracja: 16 lip 2013 14:56
Rok urodzenia: 1973
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: goldsun »

Bardzo fajnie wyszedł, zwłaszcza patrząc na to - ile mechaniki trzeba było w środku zmieścić.
Muszę pooglądać dokładniej, bo zaciekawiłeś tym połączeniem kierownicy z napędem gąsienic.
--
Grzegorz Ludwiczek | Flickr
"Ludzie potrzebują wiary w bogów, bo wierzyć w ludzi jest o wiele trudniej" T.Pratchett
Nie jestem osobą aspołeczną, tylko selektywnie towarzyską.
Per ASperger ad astra
Awatar użytkownika
rutek
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2699
Rejestracja: 15 maja 2013 07:05
Rok urodzenia: 1970
Kontakt:

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: rutek »

samolot pisze:Środkowe koła?
Koła są ok. Widełki są nieco toporne. W oryginale są dość cienkie i mają kształt rozciągniętego rąbu. W modelu są nieco toporne. W końcu to tylko technic. ;)
________________________________________________________________
Nie pytaj Co ZT może zrobić dla Ciebie. Zapytaj co Ty możesz zrobić dla ZT!
BRICKSHELF FLICKR
Awatar użytkownika
Jerac
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 7835
Rejestracja: 14 maja 2013 19:44
Rok urodzenia: 1985
Kontakt:

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: Jerac »

Fajny!

Nigdy nie rozumiałem tego pojazdu, ale zdaje się był całkiem popularny i udany. I z pewnością wyróżnia się, co jest sporą zaletą.
Ostatnio w ogóle jestem fanem tej "macrofigowej" skali. Widziałem kilka świetnych speederów z dużymi figurami na nich, a Ty pokazałeś że da się tak i historycznie poprawne pojazdy budować. Super!
Szarnywirk
samolot
Posty: 64
Rejestracja: 07 kwie 2017 06:51
Rok urodzenia: 1977

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: samolot »

rutek pisze:
samolot pisze:Środkowe koła?
Koła są ok. Widełki są nieco toporne. W oryginale są dość cienkie i mają kształt rozciągniętego rąbu. W modelu są nieco toporne. W końcu to tylko technic. ;)
Przedni widelec też mi się nie podoba, ale tu chyba nie wiele da się poprawić. Zwłaszcza, że podczas jazdy przenosi obciążenie.
samolot
Posty: 64
Rejestracja: 07 kwie 2017 06:51
Rok urodzenia: 1977

Re: [MOC] Kettenkrad

Post autor: samolot »

Jerac pisze:Fajny!

Nigdy nie rozumiałem tego pojazdu, ale zdaje się był całkiem popularny i udany. I z pewnością wyróżnia się, co jest sporą zaletą.
Ostatnio w ogóle jestem fanem tej "macrofigowej" skali. Widziałem kilka świetnych speederów z dużymi figurami na nich, a Ty pokazałeś że da się tak i historycznie poprawne pojazdy budować. Super!
Wyprodukowano łącznie ok 8000 sztuk więc w skali Drugiej Wojny Światowej to nie tak dużo. I Pojazd miał jednak sporo wad więc nie można go nazwać udanym.

Co do dużych figurek to mam już na koncie 2 pojazdy dla nich.




ODPOWIEDZ