[MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
[MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »
Przedstawiam model wagonu motorowego – słynnej Luxtorpedy.
Luxtorpedy traktowane były jako ekskluzywne pociągi pospieszne, jeździły na wielu trasach międzywojennej Polski. Do czasów obecnych nie zachował się żaden egzemplarz.
Oznaczenie SAx 90080 miał pierwszy egzemplarz jeżdżący dla PKP od roku 1933, wyprodukowany przez firmę Austro Daimler, kolejne 90081-90085 były wyprodukowane w Chrzanowie i różniły się od pierwszego paroma detalami.
Pojazd jest ogólnie znany, więc nie będę może rozpisywał się o pierwowzorze, skupmy się na modelu:
Model powstawał w bólach, wyjątkowo długo, pozwólcie, że w skrócie przedstawię historię jego powstania.
W wersji lego ten pojazd został już kiedyś zbudowany przez V1: https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5094116
Gdy ten model zobaczyłem na żywo na wystawie (w PKiN w 2014r) zakochałem się w tym modelu i chciałem zbudować własny. Tylko że mój model miał mieć trochę inne założenia – przede wszystkim powinien skręcać i mieć szyby. Wymyśliłem jaką szybę dać jako czołową, po czym model utknął na dobrych kilka lat – nie udawało się sensownie zbudować zaokrąglonego dachu nad szybą – wszelkie rzeźbienie z curved slope’ów nie wyglądało tak jak powinno.
Do tematu wróciłem w zeszłym roku, gdy w ręce trafił ten klocek:
Stwierdziłem że to jest właśnie to, więc temat powrócił, co prawda nie było tego klocka w kolorze beżowym, ale pomyślałem że pewnie niedługo się pojawi.
Model kolejny raz utknął na półokrągłym grillu, tym razem nie na lata, a na kilka miesięcy. Po wielu próbach w końcu zbudowałem takie coś:
Kształt ma właściwy, niestety ze stabilnością konstrukcji wciąż było słabo. Założeniem jest, żeby model jeździł na wystawy, krążył po makiecie, więc misterne odbudowywanie tych grilli po każdym transporcie to nie jest miła perspektywa. Dodatkowym utrudnieniem jest umiejscowienie wózka bardzo blisko przedniej krawędzi pojazdu – tam jest wyjątkowo mało miejsca na jakiekolwiek wzmocnienia grilla.
W końcu wymyśliłem rozwiązanie, niestety nie do końca czyste klockowo – zastosowanie silikonowej taśmy ze studami. Użyłem takiej firmy Mayka w wersji 4-studowej, da się to przyciąć na wymiar, ładnie się zaokrągliło, a co najważniejsze jest odporne na rozlatywanie przy byle okazji.
Mając zbudowany przód reszta poszła już sprawnie.
Model kolejny raz na blisko pół roku utknął na naklejkach, no i na tym, że zaokrąglony klocek nadal nie chciał pojawić się w beżu. Zbudowałem wersje kolorystyczne dachu w szarym i białym (zdjęcia porównawcze poniżej), ale jednak beżowy to jest ten właściwy kolor.
W końcu po tylu latach męczenia Luxtorpedy trzeba było zakończyć temat –więc kolejna herezja - pomalowałem na beżowo brakujące klocki. Okleiłem przednią szybę (przy okazji stwierdzając , że po oklejeniu ta szyba nie pasuje tu tak rewelacyjnie, jak kiedyś sądziłem – dlatego została podzielona na sześć szybek, a nie na osiem jak powinna).
Napęd stanowi wózek 9v, ale wnętrze ma przystosowane do zamontowania innych napędów – jest specjalne miejsce na battery boxa i zdejmowany dach.
Skręcanie modelu uzyskałem podobnie jak kiedyś w aerodynamicznym parowozie Pm36-1, czyli wózek obraca się razem z kawałkiem poszycia. Przy tak długim modelu nie sposób zmieścić wózka, żeby obracał się wewnątrz poszycia, chyba, że model miałby jeździć tylko po bardzo szerokich łukach. Mój jeździ bez problemu po ciasnych oryginalnych łukach lego. Na zakrętach nie wygląda to dobrze, ale za to na prostej nie rzuca się specjalnie w oczy. Na filmie widać pokonywanie zakrętów i zwrotnic.
Model jest w skali ok. 1:47, ma 56 studów długości i 8 studów wysokości, przez co proporcje ma niczym naleśnik. A i tak trzymając się ściśle wymiarów powinien być o 4 study dłuższy i dwie płytki niższy.
Równocześnie powstał drugi egzemplarz (SAx 90082, czyli ten z Fabloku). Ma w tej chwili zabudowany wózek PF, dodatkowo światła. Pewnie jak kiedyś nabędę wózek + battbox Powered up, wstawię właśnie taki napęd, bo wystająca wieża IR troszkę zaburza gładką linię dachu. I myślę, że docelowo również dach dostanie beżowy – w tej chwili jest zamienny szary bądź biały).
Na koniec rodzinne zdjęcie gwiazd przedwojennego kolejnictwa:
I krótki film:
Galeria Flickr:
https://www.flickr.com/photos/127129188@N06/albums/72157719378687558
Brickshelf:
https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=582825
Przedstawiam model wagonu motorowego – słynnej Luxtorpedy.
Luxtorpedy traktowane były jako ekskluzywne pociągi pospieszne, jeździły na wielu trasach międzywojennej Polski. Do czasów obecnych nie zachował się żaden egzemplarz.
Oznaczenie SAx 90080 miał pierwszy egzemplarz jeżdżący dla PKP od roku 1933, wyprodukowany przez firmę Austro Daimler, kolejne 90081-90085 były wyprodukowane w Chrzanowie i różniły się od pierwszego paroma detalami.
Pojazd jest ogólnie znany, więc nie będę może rozpisywał się o pierwowzorze, skupmy się na modelu:
Model powstawał w bólach, wyjątkowo długo, pozwólcie, że w skrócie przedstawię historię jego powstania.
W wersji lego ten pojazd został już kiedyś zbudowany przez V1: https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5094116
Gdy ten model zobaczyłem na żywo na wystawie (w PKiN w 2014r) zakochałem się w tym modelu i chciałem zbudować własny. Tylko że mój model miał mieć trochę inne założenia – przede wszystkim powinien skręcać i mieć szyby. Wymyśliłem jaką szybę dać jako czołową, po czym model utknął na dobrych kilka lat – nie udawało się sensownie zbudować zaokrąglonego dachu nad szybą – wszelkie rzeźbienie z curved slope’ów nie wyglądało tak jak powinno.
Do tematu wróciłem w zeszłym roku, gdy w ręce trafił ten klocek:
Stwierdziłem że to jest właśnie to, więc temat powrócił, co prawda nie było tego klocka w kolorze beżowym, ale pomyślałem że pewnie niedługo się pojawi.
Model kolejny raz utknął na półokrągłym grillu, tym razem nie na lata, a na kilka miesięcy. Po wielu próbach w końcu zbudowałem takie coś:
Kształt ma właściwy, niestety ze stabilnością konstrukcji wciąż było słabo. Założeniem jest, żeby model jeździł na wystawy, krążył po makiecie, więc misterne odbudowywanie tych grilli po każdym transporcie to nie jest miła perspektywa. Dodatkowym utrudnieniem jest umiejscowienie wózka bardzo blisko przedniej krawędzi pojazdu – tam jest wyjątkowo mało miejsca na jakiekolwiek wzmocnienia grilla.
W końcu wymyśliłem rozwiązanie, niestety nie do końca czyste klockowo – zastosowanie silikonowej taśmy ze studami. Użyłem takiej firmy Mayka w wersji 4-studowej, da się to przyciąć na wymiar, ładnie się zaokrągliło, a co najważniejsze jest odporne na rozlatywanie przy byle okazji.
Mając zbudowany przód reszta poszła już sprawnie.
Model kolejny raz na blisko pół roku utknął na naklejkach, no i na tym, że zaokrąglony klocek nadal nie chciał pojawić się w beżu. Zbudowałem wersje kolorystyczne dachu w szarym i białym (zdjęcia porównawcze poniżej), ale jednak beżowy to jest ten właściwy kolor.
W końcu po tylu latach męczenia Luxtorpedy trzeba było zakończyć temat –więc kolejna herezja - pomalowałem na beżowo brakujące klocki. Okleiłem przednią szybę (przy okazji stwierdzając , że po oklejeniu ta szyba nie pasuje tu tak rewelacyjnie, jak kiedyś sądziłem – dlatego została podzielona na sześć szybek, a nie na osiem jak powinna).
Napęd stanowi wózek 9v, ale wnętrze ma przystosowane do zamontowania innych napędów – jest specjalne miejsce na battery boxa i zdejmowany dach.
Skręcanie modelu uzyskałem podobnie jak kiedyś w aerodynamicznym parowozie Pm36-1, czyli wózek obraca się razem z kawałkiem poszycia. Przy tak długim modelu nie sposób zmieścić wózka, żeby obracał się wewnątrz poszycia, chyba, że model miałby jeździć tylko po bardzo szerokich łukach. Mój jeździ bez problemu po ciasnych oryginalnych łukach lego. Na zakrętach nie wygląda to dobrze, ale za to na prostej nie rzuca się specjalnie w oczy. Na filmie widać pokonywanie zakrętów i zwrotnic.
Model jest w skali ok. 1:47, ma 56 studów długości i 8 studów wysokości, przez co proporcje ma niczym naleśnik. A i tak trzymając się ściśle wymiarów powinien być o 4 study dłuższy i dwie płytki niższy.
Równocześnie powstał drugi egzemplarz (SAx 90082, czyli ten z Fabloku). Ma w tej chwili zabudowany wózek PF, dodatkowo światła. Pewnie jak kiedyś nabędę wózek + battbox Powered up, wstawię właśnie taki napęd, bo wystająca wieża IR troszkę zaburza gładką linię dachu. I myślę, że docelowo również dach dostanie beżowy – w tej chwili jest zamienny szary bądź biały).
Na koniec rodzinne zdjęcie gwiazd przedwojennego kolejnictwa:
I krótki film:
Galeria Flickr:
https://www.flickr.com/photos/127129188@N06/albums/72157719378687558
Brickshelf:
https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=582825
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- Informatyk
- Posty: 63
- Rejestracja: 14 mar 2021 11:07
- Rok urodzenia: 2004
- Lokalizacja: Warszawa
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Super odzwierciedlenie. Gdyby nie niektóre elementy, to bym nawet nie wiedział że to z klocków. :3
_______________________________________
Wszystko jest wykonalne, tylko trzeba czasu...
Wszystko jest wykonalne, tylko trzeba czasu...
- Kris Kelvin
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 11905
- Rejestracja: 16 maja 2013 09:08
- Rok urodzenia: 1976
- Lokalizacja: Chateau de Mokotoff
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Znakomite. Czy to może skręcać na normalnych łukach lego?
Świat ten patrzył na Paszczaka z żałością i oczekiwaniem, a Paszczak odpowiadał mu spojrzeniem pełnym paniki.
- Jaskier
- Zarząd Stowarzyszenia
- Posty: 7110
- Rejestracja: 31 lip 2013 13:18
- Rok urodzenia: 1995
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Świetny model!
- Mateusz92
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2421
- Rejestracja: 15 gru 2015 23:05
- Rok urodzenia: 1992
- Lokalizacja: Zduny
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Świetne! To co mi najbardziej nie pasowało w modelu Karwika to właśnie brak szkła w oknach i cieszy mnie niezmiernie, że rozwiązałeś ten problem. Przednia szyba jest być może ciut za wysoka (szczególnie na tym zdjęciu głównym to się uwypukla), ale to detal na który można przymknąć oko. Natomiast jeśli byś chciał coś tam poprawić to może dodanie u góry szybki beżowego paska/naklejki tak jak na dole może by coś pomogło. Jeśli już jesteśmy przy szybie czołowej to bardzo podobają mi się te łuczki nad nią. Poza tym zaskoczyłeś mnie faktem planowania/budowania tego modelu tak długo. :)
Tak na marginesie jeszcze jak tak patrzę na to co kolejarze od nas budują to każdy znalazł sobie jakąś taką niszę przez co kolejna wersja makiety kolejowej będzie mega różnorodna.
Tak na marginesie jeszcze jak tak patrzę na to co kolejarze od nas budują to każdy znalazł sobie jakąś taką niszę przez co kolejna wersja makiety kolejowej będzie mega różnorodna.
Skręca i jeździ. W tekście pisze o tym Solic, jest zdjęcie to ilustrujące jak i film to przedstawia. :DKris Kelvin pisze:Znakomite. Czy to może skręcać na normalnych łukach lego?
- Kris Kelvin
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 11905
- Rejestracja: 16 maja 2013 09:08
- Rok urodzenia: 1976
- Lokalizacja: Chateau de Mokotoff
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Za dużo zdjęć i za dużo tekstu :)
Przydałoby się coś takiego jako szynobus do miasteczka.
Swoją drogą Zumbi ostatnio mi pokazywał bo też zrobił. Szyba ta sama, reszta trochę się różni i jak patrzę na jedne i drugie zdjęcia to jakby połączyć obie to byłby ideał.
Przydałoby się coś takiego jako szynobus do miasteczka.
Swoją drogą Zumbi ostatnio mi pokazywał bo też zrobił. Szyba ta sama, reszta trochę się różni i jak patrzę na jedne i drugie zdjęcia to jakby połączyć obie to byłby ideał.
Świat ten patrzył na Paszczaka z żałością i oczekiwaniem, a Paszczak odpowiadał mu spojrzeniem pełnym paniki.
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Dzięki za wszystkie opinie.
Mateusz, z paskiem naklejki u góry szyby spróbuję przy oklejaniu szyby drugiego egzemplarza. Na pewno wtedy poszczególne szybki czołowe nie będą takie prostokątne, a więc bliższe oryginałowi, mam tylko obawy jak wtedy będzie wyglądać przejście między szybą a dachem.
Z tym długim budowaniem to zdecydowaną większość tego czasu prototyp przeleżał w pudle. Gdyby nie klocki na dach to pewnie nadal by tam leżał.
Co do różnorodności na makiecie kolejowej to masz rację - będzie można zrobić historyczny wyścig Pendolino vs Luxtorpeda:)
Kris, możemy puścić testowo po miasteczku. Tylko długie pojazdy mają to do siebie, że ścinają zakręty, trzeba zostawić miejsce wewnątrz łuku.
O powstającej Luxtorpedzie Zumbiego słyszałem, nawet rozmawiałem z nim na ten temat. Zdjęć nie widziałem, bo nie chciałem się sugerować - i vice versa Zumbi też wolał nie oglądać moich.
Mateusz, z paskiem naklejki u góry szyby spróbuję przy oklejaniu szyby drugiego egzemplarza. Na pewno wtedy poszczególne szybki czołowe nie będą takie prostokątne, a więc bliższe oryginałowi, mam tylko obawy jak wtedy będzie wyglądać przejście między szybą a dachem.
Z tym długim budowaniem to zdecydowaną większość tego czasu prototyp przeleżał w pudle. Gdyby nie klocki na dach to pewnie nadal by tam leżał.
Co do różnorodności na makiecie kolejowej to masz rację - będzie można zrobić historyczny wyścig Pendolino vs Luxtorpeda:)
Kris, możemy puścić testowo po miasteczku. Tylko długie pojazdy mają to do siebie, że ścinają zakręty, trzeba zostawić miejsce wewnątrz łuku.
O powstającej Luxtorpedzie Zumbiego słyszałem, nawet rozmawiałem z nim na ten temat. Zdjęć nie widziałem, bo nie chciałem się sugerować - i vice versa Zumbi też wolał nie oglądać moich.
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- Kris Kelvin
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 11905
- Rejestracja: 16 maja 2013 09:08
- Rok urodzenia: 1976
- Lokalizacja: Chateau de Mokotoff
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
To by nie jeździło w miasteczku, tam będzie tramwaj.solic pisze: Kris, możemy puścić testowo po miasteczku. Tylko długie pojazdy mają to do siebie, że ścinają zakręty, trzeba zostawić miejsce wewnątrz łuku.
O powstającej Luxtorpedzie Zumbiego słyszałem, nawet rozmawiałem z nim na ten temat. Zdjęć nie widziałem, bo nie chciałem się sugerować - i vice versa Zumbi też wolał nie oglądać moich.
Natomiast jak zerkniesz na plan to tam jest połączenie miasteczka z terenami wiejskimi. I tam właśnie jakiś szynobus by pasował. I taki jak ten jak najbardziej. Tory w kształcie litery "L" zakręt by się zrobiło bez żadnych przeszkód i mogłoby jeździć bo ładne bardzo jest :)
Świat ten patrzył na Paszczaka z żałością i oczekiwaniem, a Paszczak odpowiadał mu spojrzeniem pełnym paniki.
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7025
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Po prostu śliczna rzecz.
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
- Kris Kelvin
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 11905
- Rejestracja: 16 maja 2013 09:08
- Rok urodzenia: 1976
- Lokalizacja: Chateau de Mokotoff
- Kontakt:
Re: [MOC] PKP SAx 90080 Luxtorpeda
Jest i Zumbi ze swoją wersją:
https://www.flickr.com/photos/47504763@N05" target="_blank
Te nad oknami są malowane jakby co. O te:
Fajny filmik :)
https://www.youtube.com/watch?v=qmWJjtBR_0U&t=2s" target="_blank
https://www.flickr.com/photos/47504763@N05" target="_blank
Te nad oknami są malowane jakby co. O te:
Fajny filmik :)
https://www.youtube.com/watch?v=qmWJjtBR_0U&t=2s" target="_blank
Świat ten patrzył na Paszczaka z żałością i oczekiwaniem, a Paszczak odpowiadał mu spojrzeniem pełnym paniki.