[WIP] Grimme Varitron 270
[WIP] Grimme Varitron 270
Nie mam pojęcia czy kogokolwiek poza Thietem zainteresuje tutaj taki wątek. Rozmiarami będzie bliżej kamiennicy więc warto spróbować :P
Co robię kiedy uda mi się pozamykać kilka równoległych projektów? Absolutnie nienauczony doświadczeniem zaczynam równolegle kolejne :D
Nie będę opisywał każdego, a ograniczę się do najważniejszego. Po zakończeniu budowy sieczkarni Krone i pół rocznej rekonwalescencji szarych komórek pora zacząć kolejny projekt na przyszłe 1-2 lata.
Od dłuższego czasu chodził za mną kombajn do zbioru ziemniaków. Dlaczego? Ano dlatego, że wypadałoby zbudować coś co faktycznie zbiera jakieś fasolki/round bricki. Nie udało się przy Holmerze ale to było 8 lat temu.
Jeśli mówimy o zbiorze ziemniaków najbardziej uznaną marką jest firma Grimme. Ich maszyny to prawdziwy top na rynku. Początkowo przymierzałem się do modelu Varitron 470 Terra Trac (polecam wygooglować). Jednak przez wzgląd na jego konstrukcje zbudowanie solidnego modelu z działającymi taśmami przenoszącymi cokolwiek byłby praktycznie nie możliwy.
Na jakiś czas odłożyłem planowanie, aż do momentu kiedy pewien Niemiec przez pomyłkę wysłał mi nie cztery, a trzy felgi Power Puller. Wtedy uznałem, że to znak z góry i będzie dane mi zbudować model Varitron 270 w wersji z kołami. Występują jeszcze wersje z gąsienicami na tylnej osi lub jedną po lewej stronie. To prawdopodobnie najbrzydsze i najbardziej urocze zarazem, co dzisiaj zobaczycie :D
Największą zaletą tego modelu jest to, że silnik i cały osprzęt znajduje się w ciągu po prawej stronie. To wręcz idealne miejsce by zrobić z niego użytek i użyć jako ramy głównej dla całego modelu. Powinno również spełnić swoje zadanie jako miejsce dla wszystkich silników. To bardzo ważne, bo chciałbym aby kombajn był mobilny i mógł swobodnie poruszać się na wystawach.
Na tą chwilę nie jestem w stanie powiedzieć jakich silników użyję bo waham się nawet w sprawie mechanizmu do skręcania. To samo tyczy się systemu sterowania. Wypadało by użyć buwizzów, które kupiłem 1,5 roku temu, bo leżą w szufladzie. Kombajn będzie miał 10 funkcji i użyje 8-11 kanałów w zależności od tego jak uda się pomieścić wszystko co zaplanowałem. Będzie to:
- jazda
- skręcanie
- wysuwanie prawego tylnego koła
- podnoszenie taśmy zbierającej
- sterowanie i napęd obcinacza łęcin (to z przodu)
- rozkładanie zbiornika głównego
- napęd taśmy wyładowczej zbiornika
- napęd przenośnika drobnych łętów (taśmy z tyłu)
- napęd taśm głównych
- oświetlenie
Poczyniłem bardzo nieśmiałe początki. Wątek powstał głównie w celach motywacyjnych i kronikarskich. Do ogarnięcia jest na prawdę wiele a wchodzę już w ten wiek, że warto sobie zapisywać pewne rzeczy :D
Co robię kiedy uda mi się pozamykać kilka równoległych projektów? Absolutnie nienauczony doświadczeniem zaczynam równolegle kolejne :D
Nie będę opisywał każdego, a ograniczę się do najważniejszego. Po zakończeniu budowy sieczkarni Krone i pół rocznej rekonwalescencji szarych komórek pora zacząć kolejny projekt na przyszłe 1-2 lata.
Od dłuższego czasu chodził za mną kombajn do zbioru ziemniaków. Dlaczego? Ano dlatego, że wypadałoby zbudować coś co faktycznie zbiera jakieś fasolki/round bricki. Nie udało się przy Holmerze ale to było 8 lat temu.
Jeśli mówimy o zbiorze ziemniaków najbardziej uznaną marką jest firma Grimme. Ich maszyny to prawdziwy top na rynku. Początkowo przymierzałem się do modelu Varitron 470 Terra Trac (polecam wygooglować). Jednak przez wzgląd na jego konstrukcje zbudowanie solidnego modelu z działającymi taśmami przenoszącymi cokolwiek byłby praktycznie nie możliwy.
Na jakiś czas odłożyłem planowanie, aż do momentu kiedy pewien Niemiec przez pomyłkę wysłał mi nie cztery, a trzy felgi Power Puller. Wtedy uznałem, że to znak z góry i będzie dane mi zbudować model Varitron 270 w wersji z kołami. Występują jeszcze wersje z gąsienicami na tylnej osi lub jedną po lewej stronie. To prawdopodobnie najbrzydsze i najbardziej urocze zarazem, co dzisiaj zobaczycie :D
Największą zaletą tego modelu jest to, że silnik i cały osprzęt znajduje się w ciągu po prawej stronie. To wręcz idealne miejsce by zrobić z niego użytek i użyć jako ramy głównej dla całego modelu. Powinno również spełnić swoje zadanie jako miejsce dla wszystkich silników. To bardzo ważne, bo chciałbym aby kombajn był mobilny i mógł swobodnie poruszać się na wystawach.
Na tą chwilę nie jestem w stanie powiedzieć jakich silników użyję bo waham się nawet w sprawie mechanizmu do skręcania. To samo tyczy się systemu sterowania. Wypadało by użyć buwizzów, które kupiłem 1,5 roku temu, bo leżą w szufladzie. Kombajn będzie miał 10 funkcji i użyje 8-11 kanałów w zależności od tego jak uda się pomieścić wszystko co zaplanowałem. Będzie to:
- jazda
- skręcanie
- wysuwanie prawego tylnego koła
- podnoszenie taśmy zbierającej
- sterowanie i napęd obcinacza łęcin (to z przodu)
- rozkładanie zbiornika głównego
- napęd taśmy wyładowczej zbiornika
- napęd przenośnika drobnych łętów (taśmy z tyłu)
- napęd taśm głównych
- oświetlenie
Poczyniłem bardzo nieśmiałe początki. Wątek powstał głównie w celach motywacyjnych i kronikarskich. Do ogarnięcia jest na prawdę wiele a wchodzę już w ten wiek, że warto sobie zapisywać pewne rzeczy :D
Ostatnio zmieniony 18 gru 2021 19:14 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
- jetboy
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 15905
- Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
- Rok urodzenia: 1973
- Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
- Kontakt:
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Zawsze byłem ciekaw jak powstają takie modele. Ten wątek to szansa żeby się tego dowiedzieć. Myślę że będzie to ciekawe dla szerszej publiczności niż tylko Thiet :)
Liczę że będziesz więcej pisał w tym wątku.
Liczę że będziesz więcej pisał w tym wątku.
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7024
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Ja na pewno bede śledził! Ale sensownych komentarzy nie spodziewaj sie - będę typową publika co robi "łaaaaał" :D
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
- Maks
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 121
- Rejestracja: 24 lip 2013 15:04
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Gniezno
- Kontakt:
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Wiesz jak publikować WIPy :) Na razie kilka luźno położonych cząstek, a jak to zostanie połączone kadłubem maszyny to od razu pojawi się efekt wow :)
Jak już komentuję, to chciałbym napisać że chętnie zobaczyłbym w Twoim wykonaniu Fendta 939 albo 936 Vario, mam czasami okazję obserwować te maszyny w pracy i są to najbardziej kozackie traktory jakie istnieją. Tylko pewnie z tylnymi kołami w tej skali byłby problem.
Jak już komentuję, to chciałbym napisać że chętnie zobaczyłbym w Twoim wykonaniu Fendta 939 albo 936 Vario, mam czasami okazję obserwować te maszyny w pracy i są to najbardziej kozackie traktory jakie istnieją. Tylko pewnie z tylnymi kołami w tej skali byłby problem.
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7024
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
A w sumie to mam pytanie - mocno zwiększyła się średnica kół po zastosowaniu felg od PP? Masz może zdjęcie porównawcze?
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Sam z chęcią bym to zobaczył :D Od jakiegoś czasu się do tego przymierzam ale mam problem z dobraniem kół. Coś w końcu wymyślę :)Maks pisze:Jak już komentuję, to chciałbym napisać że chętnie zobaczyłbym w Twoim wykonaniu Fendta 939 albo 936 Vario, mam czasami okazję obserwować te maszyny w pracy i są to najbardziej kozackie traktory jakie istnieją. Tylko pewnie z tylnymi kołami w tej skali byłby problem.
To zdjęcie to bardziej teaser, który ma zainteresować. Budowanie pewnie zacznę od tylnej osi i mechanizmu skrętu przedniego koła.Maks pisze:Wiesz jak publikować WIPy :) Na razie kilka luźno położonych cząstek, a jak to zostanie połączone kadłubem maszyny to od razu pojawi się efekt wow :)
Różnica jest bardziej optyczna niż fizyczna choć średnica zwiększa się delikatnie. Opona robi się bardziej kwadratowa niż zaokrąglona i wygląda na większą.Thietmaier pisze:A w sumie to mam pytanie - mocno zwiększyła się średnica kół po zastosowaniu felg od PP? Masz może zdjęcie porównawcze?
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7024
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Faktycznie, minimalna różnica. Pytałem w kontekście możliwości użycia ich do jakiegoś większego ciągnika, ale widzę, że trzeba by inny patent zastosować :)
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Wow, uwielbiam takie smaczki, wielkie dzięki za zdjęcia!
- Informatyk
- Posty: 63
- Rejestracja: 14 mar 2021 11:07
- Rok urodzenia: 2004
- Lokalizacja: Warszawa
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
Zapowiada się ciekawie. Mam nadzieję że będą jakieś jeszcze zdjęcia w trakcie tworzenia, bo zapowiada się ciekawie. Trzymam kciuki i życzę kompletnych klocków ;)
_______________________________________
Wszystko jest wykonalne, tylko trzeba czasu...
Wszystko jest wykonalne, tylko trzeba czasu...
Re: [WIP] Grimme Varitron 270
No muszę przyznać, że siedmiomiesięczny falstart to nawet dla mnie bardzo dużo :D
Kwarantanna i wszechobecna nuda popchnęła mnie w końcu aby zająć się tym tematem. Za każdym razem odkładałem budowanie przez problem jaki czekał mnie już na samym początku.
Wysuwane koło prawe. Ta funkcja która ogranicza ugniatanie gleby była sporą zagwostką. Cały czas myślałem o tym jak zrobić bardzo wąską oś które rozsuwa się na 3-4 study i przekazuje napęd na dwa koła. Było kilka wersji: z dwoma silnikami (jeden na każde koło) próbowałem nawet użyć nowych wałów ze zestawu 42129. Ostatecznie postanowiłem napędzać jedno koło i wzmocnić konstrukcję tak aby wytrzymała ciężar 70% modelu.
Prawe koło wysuwa się przy pomocy dwóch małych siłowników liniowych. W prawdziwej maszynie dzieje się to podczas jazdy. Tutaj jest dość siły aby rozsunąć to nawet pod obciążeniem podczas postoju. Użycie dwóch siłowników stabilizuje nawet maksymalnie wysunięte koło.
Obecnie oś wygląda tak:
Działanie funkcji pokazuje GIF poniżej:
Na kolejne aktualizacje nie będziecie musieli czekać tak długo. Ten model jest jednym z dwóch głównych projektów na 2022 rok :)
Kwarantanna i wszechobecna nuda popchnęła mnie w końcu aby zająć się tym tematem. Za każdym razem odkładałem budowanie przez problem jaki czekał mnie już na samym początku.
Wysuwane koło prawe. Ta funkcja która ogranicza ugniatanie gleby była sporą zagwostką. Cały czas myślałem o tym jak zrobić bardzo wąską oś które rozsuwa się na 3-4 study i przekazuje napęd na dwa koła. Było kilka wersji: z dwoma silnikami (jeden na każde koło) próbowałem nawet użyć nowych wałów ze zestawu 42129. Ostatecznie postanowiłem napędzać jedno koło i wzmocnić konstrukcję tak aby wytrzymała ciężar 70% modelu.
Prawe koło wysuwa się przy pomocy dwóch małych siłowników liniowych. W prawdziwej maszynie dzieje się to podczas jazdy. Tutaj jest dość siły aby rozsunąć to nawet pod obciążeniem podczas postoju. Użycie dwóch siłowników stabilizuje nawet maksymalnie wysunięte koło.
Obecnie oś wygląda tak:
Działanie funkcji pokazuje GIF poniżej:
Na kolejne aktualizacje nie będziecie musieli czekać tak długo. Ten model jest jednym z dwóch głównych projektów na 2022 rok :)