Koleje Galicyjskie
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Koleje Galicyjskie
To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »
Koleje Galicyjskie
https://flic.kr/p/26VvYq6
Na początku powstał parowóz. Stał dość długo, w końcu stwierdziłem, że wypada zbudować jakieś wagony z epoki. Jak powstały wagony warto było postawić to wszystko na czymś więcej niż kawałku szyn. Dobudowałem więc kawałek terenu z nasypem kolejowym, linią telefoniczną i roślinnością. Do pociągu powsiadały ludziki i tak powstała ta mini-makieta.
Praca ma przedstawiać fragment dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Trasą tą jeżdżą pociągi retro stanowiące atrakcję turystyczną. Pierwowzory taboru postawionego na makiecie znajdują się w skansenie kolejowym w Chabówce.
Więcej na temat tej linii:
http://kolejegalicyjskie.pl/kolej-transwersalna/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Galicyjska_Kolej_Transwersalna
Parę zdjęć:
https://flic.kr/p/24aRW39
https://flic.kr/p/JMNxT9
https://flic.kr/p/24aRWF3
https://flic.kr/p/26VvXY4
https://flic.kr/p/25Q3uSL
https://flic.kr/p/25Q3u9b
Parowóz Okl27
Tym razem na warsztat wziąłem przedwojenny tendrzak Okl27. Część rozwiązań konstrukcyjnych jest podobnych jak moim modelu Tkt48, co w sumie jest oczywiste, bo w rzeczywistości te parowozy również miały wiele wspólnego (Tkt był następcą Okl).
Główną trudnością było zbudowanie go w kolorze zgodnym z egzemplarzem z Chabówki czyli oliwkowym.
Model miał być typowym pułkownikiem, dlatego nie posiada napędu. W pierwszej wersji nawet nie skręcał po legowych łukach, jednak później poprawiłem te niedogodność.
Wewnątrz jest niewiele miejsca do zabudowania napędu bo sam parowóz nie jest zbyt duży, dodatkowo ciasno jest w związku z mocno ograniczonym wyborem klocków w kolorze oliwkowym i koniecznością stosowania klocków „wystających do środka”.
Pierwowzór był produkowany w latach 1928-1933 w zakładach H. Cegielskiego. Parowozy te przeznaczone były do pociągów osobowych i lekkich towarowych Dla zainteresowanych info o parowozie na wikipedii.
https://flic.kr/p/25Q4yxj
https://flic.kr/p/HgBspT
https://flic.kr/p/HgCgjp
https://flic.kr/p/26RC5tb
https://flic.kr/p/HgBsAe
Wagony serii Ci produkowane przez Waggonfabrik von Gotha (Niemcy) z roku 1929. Były to dwuosiowe wagony trzeciej klasy z otwartymi pomostami.
Parę informacji na temat tego wagonu można znaleźć na stronie skansenu w Chabówce.
Modele w skali 1:47, konstrukcja bardzo prosta, za to klockożerna.
Galeria całej makiety: Brickshelf oraz Flickr
Galeria parowozu Brickshelf oraz Flickr
Koleje Galicyjskie
https://flic.kr/p/26VvYq6
Na początku powstał parowóz. Stał dość długo, w końcu stwierdziłem, że wypada zbudować jakieś wagony z epoki. Jak powstały wagony warto było postawić to wszystko na czymś więcej niż kawałku szyn. Dobudowałem więc kawałek terenu z nasypem kolejowym, linią telefoniczną i roślinnością. Do pociągu powsiadały ludziki i tak powstała ta mini-makieta.
Praca ma przedstawiać fragment dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Trasą tą jeżdżą pociągi retro stanowiące atrakcję turystyczną. Pierwowzory taboru postawionego na makiecie znajdują się w skansenie kolejowym w Chabówce.
Więcej na temat tej linii:
http://kolejegalicyjskie.pl/kolej-transwersalna/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Galicyjska_Kolej_Transwersalna
Parę zdjęć:
https://flic.kr/p/24aRW39
https://flic.kr/p/JMNxT9
https://flic.kr/p/24aRWF3
https://flic.kr/p/26VvXY4
https://flic.kr/p/25Q3uSL
https://flic.kr/p/25Q3u9b
Parowóz Okl27
Tym razem na warsztat wziąłem przedwojenny tendrzak Okl27. Część rozwiązań konstrukcyjnych jest podobnych jak moim modelu Tkt48, co w sumie jest oczywiste, bo w rzeczywistości te parowozy również miały wiele wspólnego (Tkt był następcą Okl).
Główną trudnością było zbudowanie go w kolorze zgodnym z egzemplarzem z Chabówki czyli oliwkowym.
Model miał być typowym pułkownikiem, dlatego nie posiada napędu. W pierwszej wersji nawet nie skręcał po legowych łukach, jednak później poprawiłem te niedogodność.
Wewnątrz jest niewiele miejsca do zabudowania napędu bo sam parowóz nie jest zbyt duży, dodatkowo ciasno jest w związku z mocno ograniczonym wyborem klocków w kolorze oliwkowym i koniecznością stosowania klocków „wystających do środka”.
Pierwowzór był produkowany w latach 1928-1933 w zakładach H. Cegielskiego. Parowozy te przeznaczone były do pociągów osobowych i lekkich towarowych Dla zainteresowanych info o parowozie na wikipedii.
https://flic.kr/p/25Q4yxj
https://flic.kr/p/HgBspT
https://flic.kr/p/HgCgjp
https://flic.kr/p/26RC5tb
https://flic.kr/p/HgBsAe
Wagony serii Ci produkowane przez Waggonfabrik von Gotha (Niemcy) z roku 1929. Były to dwuosiowe wagony trzeciej klasy z otwartymi pomostami.
Parę informacji na temat tego wagonu można znaleźć na stronie skansenu w Chabówce.
Modele w skali 1:47, konstrukcja bardzo prosta, za to klockożerna.
Galeria całej makiety: Brickshelf oraz Flickr
Galeria parowozu Brickshelf oraz Flickr
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- dzidek1983
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 5469
- Rejestracja: 21 sie 2015 08:38
- Rok urodzenia: 1983
- Lokalizacja: Mielec
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Czaderskie słupy :)
Something, something, something, dark side... Something, something, something, complete...
- glaz_pimpur
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 5726
- Rejestracja: 16 maja 2013 21:13
- Rok urodzenia: 1975
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Czy dobrze rozumiem, że te zębatki w podwoziu mają tylko przypilnować, żeby kręciło się to środkowe koło? Czy był w planach jakiś napęd do tego?
Duplo Users Poland Assosiation
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Zębatki w podwoziu pilnują, żeby wszystkie koła połączone cięgnami kręciły się tak samo, bo inaczej cięgna czasami blokują koła.
To rozwiązanie stosowałem od dawna, choć już teraz wiem, że nie jest konieczne. Wcześniej we wszystkich moich parowozach ustawiałem cięgna obrócone o 180 stopni w stosunku do przeciwnej strony. Okazuje się, że przy ustawieniu o 90 stopni koła nie blokują się i żadne zębatki nie są potrzebne.
Na usprawiedliwienie powiem, że nigdy nie zdażyło mi się widzieć parowozu jednocześnie z obu stron:)
W sumie w tym Okl-u miałem to poprawić ale mi umknęło.
To rozwiązanie stosowałem od dawna, choć już teraz wiem, że nie jest konieczne. Wcześniej we wszystkich moich parowozach ustawiałem cięgna obrócone o 180 stopni w stosunku do przeciwnej strony. Okazuje się, że przy ustawieniu o 90 stopni koła nie blokują się i żadne zębatki nie są potrzebne.
Na usprawiedliwienie powiem, że nigdy nie zdażyło mi się widzieć parowozu jednocześnie z obu stron:)
W sumie w tym Okl-u miałem to poprawić ale mi umknęło.
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
-
- Posty: 1707
- Rejestracja: 13 paź 2014 10:59
- Rok urodzenia: 1984
Re: Koleje Galicyjskie
Rany jak na to patrzę, to aż mi coś zgrzyta. Te prostopadłościany dałbym jednak tylko po bokach kotła. To co jest pod spodem dałbym na kolor kotła jak tu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _26_MK.JPG" target="_blank
I jednak próbowałbym dać tam jakieś detale. Bo ten klocek z klocków nie jest ładny. Pierwowzór urodą nie grzeszy. Miejsce dla maszynisty ma jednak lekko pochylone okna.
Słupy świetne.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _26_MK.JPG" target="_blank
I jednak próbowałbym dać tam jakieś detale. Bo ten klocek z klocków nie jest ładny. Pierwowzór urodą nie grzeszy. Miejsce dla maszynisty ma jednak lekko pochylone okna.
Słupy świetne.
Nie jestem fanem firmy TLG, ani nawet zestawów które wypuszczają, zwłaszcza teraz (fanem Adventurers i Classic Pirates i owszem).
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
-
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2208
- Rejestracja: 12 sie 2013 18:56
- Rok urodzenia: 1976
- Lokalizacja: Będzin
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Jak zawsze w Twoim wydaniu Solic uroczy skład:)
---------------------
Mój BRICKSHELF
Mój BRICKSHELF
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Dzięki.
Jelly, powiem szczerze nie łapię o których elementach pod spodem piszesz. A te prostopadłościany to są zbiorniki na wodę.
Zgodzę się, że parowóz jest ubogi w detale, niewątpliwie dałoby się sporo dołożyć, ale trzeba też uznać, że Okl27 to dość stara i toporna konstrukcja i brak mu finezji późniejszych parowozów.
Te skośne okna budki maszynisty można zrobić, ale one są niewielkie i skalując precyzyjnie z dokładnością do powiedzmy 1/2 studa pewnie wyszłoby że lepiej żeby były pionowe, a nie pochyłe. Poza tym w oliwkowym zbudować z takimi szczegółami byłoby bardzo ciężko, w czarnym proszę bardzo, można się bawić.
Cieszę się, że słupy się podobają:)
Jelly, powiem szczerze nie łapię o których elementach pod spodem piszesz. A te prostopadłościany to są zbiorniki na wodę.
Zgodzę się, że parowóz jest ubogi w detale, niewątpliwie dałoby się sporo dołożyć, ale trzeba też uznać, że Okl27 to dość stara i toporna konstrukcja i brak mu finezji późniejszych parowozów.
Te skośne okna budki maszynisty można zrobić, ale one są niewielkie i skalując precyzyjnie z dokładnością do powiedzmy 1/2 studa pewnie wyszłoby że lepiej żeby były pionowe, a nie pochyłe. Poza tym w oliwkowym zbudować z takimi szczegółami byłoby bardzo ciężko, w czarnym proszę bardzo, można się bawić.
Cieszę się, że słupy się podobają:)
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
-
- Posty: 1707
- Rejestracja: 13 paź 2014 10:59
- Rok urodzenia: 1984
Re: Koleje Galicyjskie
U Ciebie to monolit, na którym opiera się kocioł. Na zdjęciach te zbiorniki wyglądają jakby były doczepione z boku. Pod kotłem dałbym na czarno, a na oliwkowo dałbym tylko część które wystają poza obrys.Jelly, powiem szczerze nie łapię o których elementach pod spodem piszesz. A te prostopadłościany to są zbiorniki na wodę.
Jedyne sensowne detale to by były chyba tylko naklejki z nitami.
Bryła byłaby urozmaicona. Warto odejść od skalowania IMHO. BTW to nie ładniejszy były dk green? Na zdjęciach występuje często taki. Pewnie przemalowany.ale one są niewielkie i skalując precyzyjnie z dokładnością do powiedzmy 1/2 studa pewnie wyszłoby że lepiej żeby były pionowe, a nie pochyłe.
Nie jestem fanem firmy TLG, ani nawet zestawów które wypuszczają, zwłaszcza teraz (fanem Adventurers i Classic Pirates i owszem).
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
- Pablo Brickasso
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 414
- Rejestracja: 26 lut 2017 02:42
- Rok urodzenia: 2000
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- rh
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 1559
- Rejestracja: 15 maja 2013 07:18
- Rok urodzenia: 1984
- Lokalizacja: Kraków (Lubań)
- Kontakt:
Re: Koleje Galicyjskie
Jak tak patrzę na zdjęcie od jellyego, to mi cholernie brakuje na samym przodzie, pod kotłem po prawej stronie taki czarny element - nie wiem co to jest, ale wyydaje mi się, że dałoby się to z łatwością dodać kombinując z groszkiem czy round brickiem?