Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (old version)
- Mateusz92
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2421
- Rejestracja: 15 gru 2015 23:05
- Rok urodzenia: 1992
- Lokalizacja: Zduny
- Kontakt:
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (old version)
To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »
Wstęp
Dawno, dawno temu (bo w 2015 roku) taki jeden Mateusz postanowił, że zbuduje Pendolino. I dzisiaj NARESZCIE prezentuję je oficjalnie. Dlaczego to trwało tak długo. Ano dlatego, że chora ambicja podpowiadała mi musi być lepszy, musi być lepszy. Przyniosło to co prawda dobre skutki, ale w połowie 2017 byłem już MOCem po prostu zmęczony.
Historia
Oczywiście na początku model powstał w LDD lecz był to tylko szkic, ponieważ zostało przebudowane jakieś 70-80% prototypu. Pociąg można było zobaczyć też na kilku wystawach cały czas w fazie WIP (niby WIP, ale jeździł bez rusztowania) co mnie wkurzało bo cały czas nie był skończony. Z racji pewnego opatrzenia postanowiłem dodać mu kilka rzeczy żeby chociaż w minimalnym stopniu prezentacja wywołała zainteresowanie, a nie była tylko obowiązkiem kronikarskim.
Model
Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics ):
- ok 3500 klocków
- 130cm długości
- 10m przewodu
- 2 silniki
- sterowanie pilotem pf, a prąd z szyn
- oświetlenie czołowe zmienne od kierunku jazdy
- oświetlenie przedziałów zasilane z dodatkowej baterii 9V
- waga. Zapomniałem zważyć, ale fit to ten pociąg nie jest.
Jak widać na załączonym wykazie nie jest to tylko skorupka, która jeździła po wystawach i doszło trochę bajerów. A więc tak sterowanie: odłączyłem w silniku 9V bezpośrednie połączenie metalowych kół z silnikiem i w to miejsce wyprowadziłem kabel pf. Do kabla podłączona jest wieża IR i z niej prąd idzie z powrotem do silników (do tego 9V i pf). Oczywiście nie obyło się bez potyczek. Wieża IR plus 2 silniki potrzebują dość dużego natężenia prądu i zasilacz 300mA okazał się za słaby (wymieniłem na 1A). Niestety nadal jest to mało ponieważ w pierwotnym założeniu z torów miały być zasilane też taśmy LED w przedziałach. Teoretycznie można dać zasilacz z większym prądem, ale wieża IR ma ograniczenie prądowe (może zdecyduję się wstawić sbricka, który takiego nie ma). Poza tym okazało się, że wieża działa tylko przy jednej polaryzacji :O Wbudowanie wieży IR w pociąg było problematyczne przez konstrukcję dachu. Dało się to zrobić, ale wieża osadzona jest dość nisko przez co nie zawsze łapie sygnał z pilota. Niestety próba oszczędności w postaci jednego silnika 9V i drugiego pf okazała się niepowodzeniem bo przy małej prędkości na zwrotnicy pociąg „gubi” prąd. W tym momencie wieża jest wymontowana i koła są spięte z silnikami. Teoretycznie system idealny okazał się dość problematyczny. Dlaczego idealny? Ponieważ pociąg może pobierać prąd z szyn, a w razie czego jeździć po plastiku jeśli dołożymy mu bateryboxa.
Jeśli zaś chodzi o szczegóły klocowe i co zmieniło się od pierwszej wersji to: uszczelniłem dziury przy łączeniu szyby czołowej, przebudowałem osłony pod pociągiem, drzwi, okna dach, nos, to szare pod nosem i jeszcze jakieś pierdółki. Pociąg dostał też przedziały. I tak pierwsza klasa ma fotele w dark blue jak w oryginale, a druga w dark green (powinny być w olive green, ale nie ma tile 2x2, ani 1x2 w tym kolorze).
Co dalej? Chciałbym dodać jeszcze jeden człon z WARSem w środku. Na pewno dołożyć trzeba będzie wtedy jeszcze jeden silnik.
Podziękowania
- dla Rascha, Bennego, Rh za podpowiedzi i wysłuchiwanie mnie jak opowiadałem jakie to Pendolino będzie wspaniałe
- dla Melera za porady w temacie oświetlenia przedziałów
- dla Longera za porady w dziedzinie elektryki
- i wielkie podziękowania dla Krisa Kelvina za szare flexy dzięki czemu dach nie jest dziurawy
Zdjęcia zrobione przez Boogiego za co mu dziękuję. Także oglądajcie, komentujcie i dajcie znać, że warto było ten pociąg tak długo dzióbać.
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (02) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (03) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (04) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (05) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (06) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (07) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (08) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (09) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (10) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (11) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Przedziały:
Pierwsza klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (12) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (13) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Druga klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (14) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (15) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Wstęp
Dawno, dawno temu (bo w 2015 roku) taki jeden Mateusz postanowił, że zbuduje Pendolino. I dzisiaj NARESZCIE prezentuję je oficjalnie. Dlaczego to trwało tak długo. Ano dlatego, że chora ambicja podpowiadała mi musi być lepszy, musi być lepszy. Przyniosło to co prawda dobre skutki, ale w połowie 2017 byłem już MOCem po prostu zmęczony.
Historia
Oczywiście na początku model powstał w LDD lecz był to tylko szkic, ponieważ zostało przebudowane jakieś 70-80% prototypu. Pociąg można było zobaczyć też na kilku wystawach cały czas w fazie WIP (niby WIP, ale jeździł bez rusztowania) co mnie wkurzało bo cały czas nie był skończony. Z racji pewnego opatrzenia postanowiłem dodać mu kilka rzeczy żeby chociaż w minimalnym stopniu prezentacja wywołała zainteresowanie, a nie była tylko obowiązkiem kronikarskim.
Model
Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics ):
- ok 3500 klocków
- 130cm długości
- 10m przewodu
- 2 silniki
- sterowanie pilotem pf, a prąd z szyn
- oświetlenie czołowe zmienne od kierunku jazdy
- oświetlenie przedziałów zasilane z dodatkowej baterii 9V
- waga. Zapomniałem zważyć, ale fit to ten pociąg nie jest.
Jak widać na załączonym wykazie nie jest to tylko skorupka, która jeździła po wystawach i doszło trochę bajerów. A więc tak sterowanie: odłączyłem w silniku 9V bezpośrednie połączenie metalowych kół z silnikiem i w to miejsce wyprowadziłem kabel pf. Do kabla podłączona jest wieża IR i z niej prąd idzie z powrotem do silników (do tego 9V i pf). Oczywiście nie obyło się bez potyczek. Wieża IR plus 2 silniki potrzebują dość dużego natężenia prądu i zasilacz 300mA okazał się za słaby (wymieniłem na 1A). Niestety nadal jest to mało ponieważ w pierwotnym założeniu z torów miały być zasilane też taśmy LED w przedziałach. Teoretycznie można dać zasilacz z większym prądem, ale wieża IR ma ograniczenie prądowe (może zdecyduję się wstawić sbricka, który takiego nie ma). Poza tym okazało się, że wieża działa tylko przy jednej polaryzacji :O Wbudowanie wieży IR w pociąg było problematyczne przez konstrukcję dachu. Dało się to zrobić, ale wieża osadzona jest dość nisko przez co nie zawsze łapie sygnał z pilota. Niestety próba oszczędności w postaci jednego silnika 9V i drugiego pf okazała się niepowodzeniem bo przy małej prędkości na zwrotnicy pociąg „gubi” prąd. W tym momencie wieża jest wymontowana i koła są spięte z silnikami. Teoretycznie system idealny okazał się dość problematyczny. Dlaczego idealny? Ponieważ pociąg może pobierać prąd z szyn, a w razie czego jeździć po plastiku jeśli dołożymy mu bateryboxa.
Jeśli zaś chodzi o szczegóły klocowe i co zmieniło się od pierwszej wersji to: uszczelniłem dziury przy łączeniu szyby czołowej, przebudowałem osłony pod pociągiem, drzwi, okna dach, nos, to szare pod nosem i jeszcze jakieś pierdółki. Pociąg dostał też przedziały. I tak pierwsza klasa ma fotele w dark blue jak w oryginale, a druga w dark green (powinny być w olive green, ale nie ma tile 2x2, ani 1x2 w tym kolorze).
Co dalej? Chciałbym dodać jeszcze jeden człon z WARSem w środku. Na pewno dołożyć trzeba będzie wtedy jeszcze jeden silnik.
Podziękowania
- dla Rascha, Bennego, Rh za podpowiedzi i wysłuchiwanie mnie jak opowiadałem jakie to Pendolino będzie wspaniałe
- dla Melera za porady w temacie oświetlenia przedziałów
- dla Longera za porady w dziedzinie elektryki
- i wielkie podziękowania dla Krisa Kelvina za szare flexy dzięki czemu dach nie jest dziurawy
Zdjęcia zrobione przez Boogiego za co mu dziękuję. Także oglądajcie, komentujcie i dajcie znać, że warto było ten pociąg tak długo dzióbać.
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (02) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (03) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (04) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (05) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (06) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (07) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (08) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (09) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (10) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (11) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Przedziały:
Pierwsza klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (12) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (13) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Druga klasa
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (14) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (15) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
- rASch
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 3122
- Rejestracja: 14 maja 2013 20:37
- Rok urodzenia: 1981
- Lokalizacja: Radzionków
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Moc jest w tobie wielka, jesteś silny... czy jakoś tak to było :)
Świetny model, gratuluje ukończenia projektu ;)
Świetny model, gratuluje ukończenia projektu ;)
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Naprawdę fajnie wygląda:) Na pewno trudno jest zbudować Pendolino, ze względu na skomplikowane kształty. Tym bardziej gratuluję.
- Pablo Brickasso
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 414
- Rejestracja: 26 lut 2017 02:42
- Rok urodzenia: 2000
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Nadal nie mogę wyjść z podziwu jak idealny jest ten pociąg. Na taki efekt warto było popracować przez te kilka lat. Pierwszy raz widziałem twojego "Pędolino" na wystawie Lugpolu w Łodzi w 2016 roku i pamiętam, że już wtedy zrobił na mnie ogromne wrażenie :)
Na pewno przydałoby mu się więcej wagonów, jeszcze co najmniej 2, wtedy efekt będzie jeszcze lepszy!
Gratuluję bardzo udanego modelu i wytrwałości w jego budowie :)
Na pewno przydałoby mu się więcej wagonów, jeszcze co najmniej 2, wtedy efekt będzie jeszcze lepszy!
Gratuluję bardzo udanego modelu i wytrwałości w jego budowie :)
- zgrredek
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 5520
- Rejestracja: 09 lip 2013 20:10
- Rok urodzenia: 1964
- Lokalizacja: Ankh-Morpork
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Cacunie cacuszko!
Widziałem na żywo i uznałem, że bardzo ładny, ale dopiero teraz dowiedziałem się co to cudo ma w środku.
Widziałem na żywo i uznałem, że bardzo ładny, ale dopiero teraz dowiedziałem się co to cudo ma w środku.
- Kalais
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2428
- Rejestracja: 14 lut 2016 18:13
- Rok urodzenia: 1981
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Extra!
Czego dokładnie użyłeś do oświetlenia?
Czego dokładnie użyłeś do oświetlenia?
_________________________________
Filmy LEGO na jutubach | Sklep LEGO - Kalais BrickShop | LEGO Blog - Kalais Bricks | Ilustracje, czyli bazgroły | Kalais Studios - portfolio grafik
Filmy LEGO na jutubach | Sklep LEGO - Kalais BrickShop | LEGO Blog - Kalais Bricks | Ilustracje, czyli bazgroły | Kalais Studios - portfolio grafik
- jetboy
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 15905
- Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
- Rok urodzenia: 1973
- Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Nie wiedziałem że to ma wnętrza!
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
- Jerac
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7835
- Rejestracja: 14 maja 2013 19:44
- Rok urodzenia: 1985
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Ładny jest. Choć brakuje mi najbardziej dla mnie charakterystycznej cechy tego pociągu, która naprawdę odróżnia go na peronie od "zwykłych" pociągów: zwężające się ku górze boki. I nawet nic nie stanie się złego przez to że w środku będzie ciaśniej, bo prawdziwe pendolino również jest ciasne.
Szarnywirk
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Bardzo ładny, szczególnie przód (nos) wyszedł super.
Podziwiałem już na wystawie, teraz jest okazja przyjrzeć się wnętrzom.
Podziwiałem już na wystawie, teraz jest okazja przyjrzeć się wnętrzom.
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- Mateusz92
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2421
- Rejestracja: 15 gru 2015 23:05
- Rok urodzenia: 1992
- Lokalizacja: Zduny
- Kontakt:
Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity
Bardzo dziękuje za wszystkie komentarze.
Kalais
Taśma LED. Dorwałem pojedyncze kawałki taśmy i świeciły wystarczająco mocno więc ich użyłem. Swego czasu pytałem się Melera jak oświetlał wagony i wysłał mi to: https://www.smd-led.pl/tasmy_led_smd_50 ... pro_id=464.
Jetboy
Od września 2017 :)
Jerac
Skośne ściany - dlaczego ich nie ma? Miałem pomysł jak je zrobić i nawet prototyp połączenia skośnej ściany i drzwi (przegięcie jest na linii okien). Problemem okazały się luzy w klockach. Już teraz patrząc pod odpowiednim kątem widać jak światło się przeciska nie tam gdzie trzeba. Po zmontowaniu zawiasów szpar byłoby na tyle dużo, że nie byłaby to drobna niedoskonałość, a już poważny błąd w sztuce. Teoretycznie można by pociąg "uszczelnić" w środku, ale mało w tym budowania, a więcej kombinowania.
Kalais
Taśma LED. Dorwałem pojedyncze kawałki taśmy i świeciły wystarczająco mocno więc ich użyłem. Swego czasu pytałem się Melera jak oświetlał wagony i wysłał mi to: https://www.smd-led.pl/tasmy_led_smd_50 ... pro_id=464.
Jetboy
Od września 2017 :)
Jerac
Skośne ściany - dlaczego ich nie ma? Miałem pomysł jak je zrobić i nawet prototyp połączenia skośnej ściany i drzwi (przegięcie jest na linii okien). Problemem okazały się luzy w klockach. Już teraz patrząc pod odpowiednim kątem widać jak światło się przeciska nie tam gdzie trzeba. Po zmontowaniu zawiasów szpar byłoby na tyle dużo, że nie byłaby to drobna niedoskonałość, a już poważny błąd w sztuce. Teoretycznie można by pociąg "uszczelnić" w środku, ale mało w tym budowania, a więcej kombinowania.