Ditch Witch JT20 + MAN F2000
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7022
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Dziś mam do zaprezentowania nowy mój projekt, model wiertnicy do przewiertów horyzontalnych marki Ditch Witch JT20:
DitchWitchJT20.01 by Damian Z., on Flickr
Oryginał do porównania:
Pozwolicie na krótki sentymentalny wywód, ale ten model ma dosyć szczególne miejsce w mojej kolekcji. Mój tata, od ponad 20 lat pracuje w spółce, która jako jedna z pierwszych w Polsce rozpoczęła stosowanie technologii bezwykopowych w postaci horyzontalnych przewiertów sterowanych (z ang. HDD - Horizontal Directional Drillings - wikipeda jakby ktoś chciał poczytać coś więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Horyzonta ... kierunkowe) i zawsze w swoim parku maszynowym posiadali maszyny amerykańskiej marki Ditch Witch (strona producenta: https://www.ditchwitch.com/), która jest jednym z wiodących producentów tego rodzaju maszyn. Można by rzecz że zostałem wychowany w cieniu tych maszyn, mam nawet zdjęcie w rodzinnym albumie jako chyba roczne dziecko stoję na wiertnicy razem z tatą. Jako mały chłopiec uwielbiałem z tatą odwiedzać siedzibę firmy albo bazę sprzętu i zaglądać do tych maszyn, oglądać z tatą zdjęcia które robił na placu budów, na które jeździł po całej Polsce, a nawet poza granicami, swego czasu. Te wycieczki zaszczepiły we mnie pewną fascynację takimi maszynami, maszynami budowlanymi, ciężarówkami no i z czasem maszynami rolniczymi, które pokazywał mi tata i o których często mi opowiadał, jak działają etc. Także to co teraz buduje jest w dużej mierze jego zasługą albo winą, jak kto woli :D Jako dziecko budowałem bardzo często maszyny które spotkałem na placu po wycieczce z tatą, więc oczywistym było, że koniec końców zbuduje jakąś wiertnicę marki Ditch Witch jako poważny model z klocków. Ostatecznym bodźcem było to, ze ok 1,5 rok temu w pracy brałem udział w jednym projekcie związanym z technologiami przewiertów horyzontalnych i dawna pasja powróciła i tak o to zacząłem budowę :)
A przechodząc bo samego modelu to wybrałem jeden z mniejszych modeli marki Ditch Witch, który został zbudowany w skali ok 1:40 (skalowany na oko do gąsienic). Wydaje mi się, że wyszedł całkiem fajnie, najbardziej jestem dumny z tego, że udało mi się ograniczyć użycie naklejek i ten charakterystyczny czarny pasek między klapą od silnika i pompy płuczki jest zbudowany z klocków. W modelu udało mi się upchnąć masę detali i elementów odzwierciedlających prawdziwe elementy takiej maszyny: pochylany maszt na którym jest ruchome wrzeciono które porusza się po takiej "szynie", ruchome klucze do łączenie żerdzi, kotwy, przewody doprowadzające płuczkę do żerdzi, magazynek żerdzi, opuszczane tylne podpory itd. Bardzo mocno studiowałem zdjęcia i nawet filmiki pokazujące takie maszyny podczas pracy bo chciałem do maksimum wycisnąć co się da z tego modelu. No i tata jest bardzo zadowolony z efektu i to chyba dla mnie najważniejszy komplement ;)
Efekty można oglądać na zdjęciach:
DitchWitchJT20.03 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.05 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.07 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.08 by Damian Z., on Flickr
Jednakże, z uwagi na to, że o technologi przewiertów trochę wiem, czy od taty czy z własnej lektury, nie mogłem pozostawić samej wiertnicy, bo to tylko część wyposażenia wymaganego do tej technologii. Dlatego też powstała ciężarówka, inspirowana MANem F2000, o układzie 6x2 z kontenerem w którym znajduje się przestrzeń warsztatowa, działająca wyciągarka oraz cały system i stanowisko przygotowania płuczki wiertniczej - w skrócie zbiornik na wodę/pluczkę, pompa, mieszalnik w którym miesza się bentonit z wodą i masę przewodów - do wnętrza można zajrzeć łatwo poprzez otwierane drzwi i zdejmowany dach. Ciężarówka wyszła średnio, nie jestem w pełni do niej przekonany, ale też nie chciałem aby przysłoniła główny model którym jest wiertnica. Kolory ciężarówki mają nawiązywać do logo marki Ditch Witch :) A skoro jest ciężarówka to i na szybko zrobiłem prostą przyczepę do transportu wiertnicy i powstał cały zespół wiertniczy :)
MANF2000HDDtruck.09 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.05 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.03 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.08 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.15 by Damian Z., on Flickr
No i na koniec dobudowałem jeszcze dioramę z przewiertu, gdzie mamy rozstawioną na poboczu wiertnicę rozpoczynającą tzw przewiert pilotażowy, na ulicy stoi ciężarówka z otwartymi drzwiami, przewodami łączacymi wiertnicę i sytemu płuczkowy no i ogólny rozgardiasz, m.in leżące głowice do dalszych części przewiertów/wiercenia w skale, system lokalizacji itd.
Kilka ujęć:
DitchWitchDiorama.01 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchDiorama.03 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchDiorama.04 by Damian Z., on Flickr
Po więcej zapraszam do albumu na Flickr lub na mojego Instagrama.
DitchWitchJT20.01 by Damian Z., on Flickr
Oryginał do porównania:
Pozwolicie na krótki sentymentalny wywód, ale ten model ma dosyć szczególne miejsce w mojej kolekcji. Mój tata, od ponad 20 lat pracuje w spółce, która jako jedna z pierwszych w Polsce rozpoczęła stosowanie technologii bezwykopowych w postaci horyzontalnych przewiertów sterowanych (z ang. HDD - Horizontal Directional Drillings - wikipeda jakby ktoś chciał poczytać coś więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Horyzonta ... kierunkowe) i zawsze w swoim parku maszynowym posiadali maszyny amerykańskiej marki Ditch Witch (strona producenta: https://www.ditchwitch.com/), która jest jednym z wiodących producentów tego rodzaju maszyn. Można by rzecz że zostałem wychowany w cieniu tych maszyn, mam nawet zdjęcie w rodzinnym albumie jako chyba roczne dziecko stoję na wiertnicy razem z tatą. Jako mały chłopiec uwielbiałem z tatą odwiedzać siedzibę firmy albo bazę sprzętu i zaglądać do tych maszyn, oglądać z tatą zdjęcia które robił na placu budów, na które jeździł po całej Polsce, a nawet poza granicami, swego czasu. Te wycieczki zaszczepiły we mnie pewną fascynację takimi maszynami, maszynami budowlanymi, ciężarówkami no i z czasem maszynami rolniczymi, które pokazywał mi tata i o których często mi opowiadał, jak działają etc. Także to co teraz buduje jest w dużej mierze jego zasługą albo winą, jak kto woli :D Jako dziecko budowałem bardzo często maszyny które spotkałem na placu po wycieczce z tatą, więc oczywistym było, że koniec końców zbuduje jakąś wiertnicę marki Ditch Witch jako poważny model z klocków. Ostatecznym bodźcem było to, ze ok 1,5 rok temu w pracy brałem udział w jednym projekcie związanym z technologiami przewiertów horyzontalnych i dawna pasja powróciła i tak o to zacząłem budowę :)
A przechodząc bo samego modelu to wybrałem jeden z mniejszych modeli marki Ditch Witch, który został zbudowany w skali ok 1:40 (skalowany na oko do gąsienic). Wydaje mi się, że wyszedł całkiem fajnie, najbardziej jestem dumny z tego, że udało mi się ograniczyć użycie naklejek i ten charakterystyczny czarny pasek między klapą od silnika i pompy płuczki jest zbudowany z klocków. W modelu udało mi się upchnąć masę detali i elementów odzwierciedlających prawdziwe elementy takiej maszyny: pochylany maszt na którym jest ruchome wrzeciono które porusza się po takiej "szynie", ruchome klucze do łączenie żerdzi, kotwy, przewody doprowadzające płuczkę do żerdzi, magazynek żerdzi, opuszczane tylne podpory itd. Bardzo mocno studiowałem zdjęcia i nawet filmiki pokazujące takie maszyny podczas pracy bo chciałem do maksimum wycisnąć co się da z tego modelu. No i tata jest bardzo zadowolony z efektu i to chyba dla mnie najważniejszy komplement ;)
Efekty można oglądać na zdjęciach:
DitchWitchJT20.03 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.05 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.07 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.08 by Damian Z., on Flickr
Jednakże, z uwagi na to, że o technologi przewiertów trochę wiem, czy od taty czy z własnej lektury, nie mogłem pozostawić samej wiertnicy, bo to tylko część wyposażenia wymaganego do tej technologii. Dlatego też powstała ciężarówka, inspirowana MANem F2000, o układzie 6x2 z kontenerem w którym znajduje się przestrzeń warsztatowa, działająca wyciągarka oraz cały system i stanowisko przygotowania płuczki wiertniczej - w skrócie zbiornik na wodę/pluczkę, pompa, mieszalnik w którym miesza się bentonit z wodą i masę przewodów - do wnętrza można zajrzeć łatwo poprzez otwierane drzwi i zdejmowany dach. Ciężarówka wyszła średnio, nie jestem w pełni do niej przekonany, ale też nie chciałem aby przysłoniła główny model którym jest wiertnica. Kolory ciężarówki mają nawiązywać do logo marki Ditch Witch :) A skoro jest ciężarówka to i na szybko zrobiłem prostą przyczepę do transportu wiertnicy i powstał cały zespół wiertniczy :)
MANF2000HDDtruck.09 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.05 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.03 by Damian Z., on Flickr
MANF2000HDDtruck.08 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchJT20.15 by Damian Z., on Flickr
No i na koniec dobudowałem jeszcze dioramę z przewiertu, gdzie mamy rozstawioną na poboczu wiertnicę rozpoczynającą tzw przewiert pilotażowy, na ulicy stoi ciężarówka z otwartymi drzwiami, przewodami łączacymi wiertnicę i sytemu płuczkowy no i ogólny rozgardiasz, m.in leżące głowice do dalszych części przewiertów/wiercenia w skale, system lokalizacji itd.
Kilka ujęć:
DitchWitchDiorama.01 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchDiorama.03 by Damian Z., on Flickr
DitchWitchDiorama.04 by Damian Z., on Flickr
Po więcej zapraszam do albumu na Flickr lub na mojego Instagrama.
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
- Toltomeja
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 2537
- Rejestracja: 20 lip 2013 15:25
- Rok urodzenia: 1995
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Fascynuje mnie, że umiesz budować tak piękne i dokładne modele urządzeń, których nie umiem nawet nazwać. ;)
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Model oddany super jak i wszystkie pozostałe. Skąd czerpiesz inspiracje? A raczej skąd się bierze Twoje zainteresowanie tą tematyką?
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7022
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Tolto - dzięki. Staram się :)
Romkoo - widzę, ze ściana tekstu Cię odstraszyła o tak późnej porze :D Jak pisałem - mój tata pracuje odkąd pamietam w spółce która zajmuje się technologiami bezwykopowymi i korzystają z maszyn tej marki. Zabierał mnie czesto na plac z maszynami i tak mnie zaraził pasja do takich urządzeń. To w skrócie - szczegóły w poście wyżej :)
Romkoo - widzę, ze ściana tekstu Cię odstraszyła o tak późnej porze :D Jak pisałem - mój tata pracuje odkąd pamietam w spółce która zajmuje się technologiami bezwykopowymi i korzystają z maszyn tej marki. Zabierał mnie czesto na plac z maszynami i tak mnie zaraził pasja do takich urządzeń. To w skrócie - szczegóły w poście wyżej :)
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Tak przyznaje się :), o tej porze ściana tekstu jest dla mnie nie do przebrnięcia. Po prostu spoglądam na zdjęcie modelu i porównuje z oryginałem. A to pytanie chciałem zadać już wcześniej, przy okazji wcześniejszych mocy. I teraz już wszystko jasne :)
- Insomnia
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 868
- Rejestracja: 06 sty 2018 22:58
- Rok urodzenia: 1978
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Mam tak samo jak Toltomeja - nie znam się na tym ale zawsze miło się ogląda.
- jetboy
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 15905
- Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
- Rok urodzenia: 1973
- Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
- Kontakt:
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Widać miłość w tym modelu! Jest po prostu znakomity!
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Czytam, czytam... Jest wiertnica - OK, mamy MOC. Czytam dalej. "A to dobudowałem ciężarówkę" - OK, fajne uzupełnienie. Czytam dalej... "A to zrobiłem mała dioramkę" - OK (w głowie - ciekawe co będzie kolejne - może zaraz będzie dobudowana makieta miasta albo nie wiem, postawił wiertnicę na makiecie wioski wikingów? :D)
Bardzo ładny projekt, zawsze ciekawiły mnie te maszyny, takie niepozorne, a jednak wymagają sporo dodatkowego sprzętu (płuczka, transport). Jednocześnie pozwalają mega zaoszczędzić czas, trudności i pieniądze, jak mniemam?
Bardzo ładny projekt, zawsze ciekawiły mnie te maszyny, takie niepozorne, a jednak wymagają sporo dodatkowego sprzętu (płuczka, transport). Jednocześnie pozwalają mega zaoszczędzić czas, trudności i pieniądze, jak mniemam?
- Thietmaier
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7022
- Rejestracja: 19 lip 2013 16:08
- Rok urodzenia: 1996
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
- Kontakt:
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
Romkoo - spoko, też by mi się nie chciało czytać tego wywodu o północy :D
Insomnia, jetboy - dzięki za miłe słowa uznania :)
Skowronek - dzięki :D Diorama pierwotnie miała być większa - chciałem zrobić scenę z przewiertu pod torami kolejowymi, z profilem gleby (cała makieta byłaby wysoka na kilka bricków) w której znajdowałaby się wciągana rura (3 etap wiercenia), ale odpuściłem, bo raz że nie miałem gdzie te trzymać, a dwa, było za ciasno bo chciałem zmieścić się w 2 płytach bazowych - po drugiej stronie miała stać jeszcze mini koparka, którą już kiedyś pokazywałem, wykopany dół przez który wciąga się rurę itd. Może jeszcze kiedyś spróbuję do tematu podejść :D
I tak, technologia przewiertów jest na pewno tańsza i opłacalna gdy chcemy zainstalować rurociąg np. pod drogą, chodnikiem, rzeką, de facto dowolną przeszkodą - nie trzeba niszczyć nawierzchni, odbudowywać jej na całym odcinku, a tylko punktowo. Czas również jest przez to zaoszczędzony. W momencie gdy budujemy jakiś rurociąg w przestrzeni zurbanizowanej na długości parunastu kilometrów, to przewiert jest najlepszą formą jego budowy. No i też są różne gabaryty tych maszyn, więc można instalować rury o bardzo dużych średnicach :)
EDIT: Zapomniałem dodać, ale to nie koniec maszyn marki DitchWitch - mam też gotową do publikacji jeszcze jedną, mniejszą wiertnicę i koparkę łaćuchową/pługo-układacz do kabli. Ale nie będę zasypywał Was od razu, lecz stopniowo :)
Insomnia, jetboy - dzięki za miłe słowa uznania :)
Skowronek - dzięki :D Diorama pierwotnie miała być większa - chciałem zrobić scenę z przewiertu pod torami kolejowymi, z profilem gleby (cała makieta byłaby wysoka na kilka bricków) w której znajdowałaby się wciągana rura (3 etap wiercenia), ale odpuściłem, bo raz że nie miałem gdzie te trzymać, a dwa, było za ciasno bo chciałem zmieścić się w 2 płytach bazowych - po drugiej stronie miała stać jeszcze mini koparka, którą już kiedyś pokazywałem, wykopany dół przez który wciąga się rurę itd. Może jeszcze kiedyś spróbuję do tematu podejść :D
I tak, technologia przewiertów jest na pewno tańsza i opłacalna gdy chcemy zainstalować rurociąg np. pod drogą, chodnikiem, rzeką, de facto dowolną przeszkodą - nie trzeba niszczyć nawierzchni, odbudowywać jej na całym odcinku, a tylko punktowo. Czas również jest przez to zaoszczędzony. W momencie gdy budujemy jakiś rurociąg w przestrzeni zurbanizowanej na długości parunastu kilometrów, to przewiert jest najlepszą formą jego budowy. No i też są różne gabaryty tych maszyn, więc można instalować rury o bardzo dużych średnicach :)
EDIT: Zapomniałem dodać, ale to nie koniec maszyn marki DitchWitch - mam też gotową do publikacji jeszcze jedną, mniejszą wiertnicę i koparkę łaćuchową/pługo-układacz do kabli. Ale nie będę zasypywał Was od razu, lecz stopniowo :)
_________________________________________________________
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa, a ignorantia iuris nocet
Re: Ditch Witch JT20 + MAN F2000
@Thietmaier jesteś z Krakowa to sobie pozwolę na lokalną prywatę :D ostatnio błogosławiłem tę technologię jak robili przewiert pod Bobrzyńskiego na wysokości Orlenu i Kauflandu / Norymberska (koniec Trasy Łagiewnickiej) i nie zamknęli całego skrzyżowania (jeszcze, bo na pewno za jakiś czas zamkną...). A tak to w firmie, w której pracuję, też korzystamy z tej technologii czasami, jak gazyfikujemy jakąś gminę ;) Ale o tym więcej napiszę w innym miejscu i za jakiś czas, bo robię MOC w tematyce firmy trochę :P
Ostatnio zmieniony 23 lut 2021 09:22 przez Skowronek, łącznie zmieniany 1 raz.