390 1913 Cadillac

Moderator: nori

Avatar użytkownika
Posty: 1361
Dołączył(a): 15 maja 2013 08:53
Rok urodzenia: 1979

390 1913 Cadillac

Postprzez nori » 12 lis 2013 19:06

Obrazek

390 - 1913 Cadillac

Dzisiaj zapraszam na wycieczkę w odmęty historii, cofniemy się do roku 1975 by zapoznać się z pewnym modelem wzorowanym na cudzie techniki pochodzącym z aż roku 1913.

Rok produkcji: 1975
Ilość elementów: 200
Wymiary pudełka: (w przybliżeniu) 30 x 15 x 4.8 cm
Figurki: -
Seria: Hobby Set
Collector’s Guide: strona 102
Dostępność wg CG (1-6): 4
Ceny: od około 100 PLN do cen z kosmosu

Lugnet, Peeron, BrickLink, Brickset

1) Cadillac - staranność i dokładność

22.08.1902 Henry Martin Leland przejmuje fabrykę od Forda, dla którego to zresztą wcześniej pracował jako konstruktor. Powstaje nowa marka „Cadillac”, jej nazwa wzięła się od nazwiska francuskiego podróżnika Antoine de Lamothe-Cadillac (Antoinede La Mothe, Seigneur de Cadillac), który to w okolicach roku 1701 założył miejscowość Ville d'Etroit, która po paru dekadach przekształciła się w centrum amerykańskiego przemysłu samochodowego: Detroit.
Mimo produkcji samochodów składających się w głównej mierze z komponentów kupowanych u innych producentów, dzięki sztywnemu trzymaniu się hasła „staranność i dokładność” marka zdobyła ogromne uznanie.
Pierwszym modelem był Cadillac A z 1-cylindrowym silnikiem o mocy 10 KM.

Obrazek
Cadillac Model A (1903 r.)

Reperkusją ogromnej popularności marki było zainteresowanie przez koncern General Motors, który to w 1909 roku przejął kontrolę nad firmą. Cadillac stał się synonimem luksusowych samochodów w ofercie GM.

Należy nadmienić, że konstruktorzy Cadillaca często wyprzedzali swoje czasy, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w swoich samochodach, takie jak silnik V8 czy nawet znane do dziś włączanie reflektorów z deski rozdzielczej, czy klimatyzacja!

Niestety potężne silniki stosowane w tych samochodach przyczyniły się do ogromnych problemów firmy podczas kryzysu naftowego w latach siedemdziesiątych.
Marka odżyła w latach dziewięćdziesiątych, kiedy wdrożono nową filozofie produkcji: Sztuka i Nauka.

Jako ciekawostkę warto dodać, że po nieudanym zamachu na Franklina D. Roosevelta (1933 r.), pojawiło się zapotrzebowanie na opancerzony samochód. Jako że trwał kryzys, nie zdecydowano się na indywidualne zamówienie takiego pojazdu, zamiast tego znaleziono idealny samochód na parkingu ministerstwa skarbu. Był to Cadillac V16 zarekwirowany samemu Alowi Capone!
Nie było to jednak pierwsze spotkanie marki z Białym Domem, gdyż już za prezydentury Williama Tafta (1909-13) pojawił się Cadillac G – był to pierwszy oficjalnie zakupiony samochód na potrzeby urzędującego prezydenta.

Obrazek
Cadillac Roadster (1926 r.)

Obrazek
Cadillac Coupe DeVille (1949 r.)

Obrazek
Cadillac LeMans (1953 r.)

Obrazek
Cadillac Eldorado Convertible (1959 r.)

Obrazek
Cadillac Eldorado (1967 r.)

Obrazek
Cadillac Eldorado Convertible (1976 r.)

Obrazek
Cadillac Allante (1993 r.)

Obrazek
Cadillac Escalade (1999 r.)

Obrazek
Cadillac CTS (2008 r.)

1913
W tym roku Cadillac miał już ugruntowaną pozycję na rynku, oprócz kojarzenia marki z wysoką jakością i niezawodnością, firma zdobyła także przychylność klientów ofertą choćby części zamiennych, co w tamtych czasach nie było rzeczą oczywistą, po raz pierwszy użyto też sloganu reklamowego „Standard of the World”. Wprowadzony rok wcześniej Delco Electrical Plant, czyli elektryczny rozrusznik, stał się standardem we wszystkich samochodach tej marki. Innowacje spowodowały ustanowienie rekordu sprzedaży: w 1913 roku 15,018 samochodów marki znalazło nabywców.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

żródła:
Classical Drivers
Restoration for vintage & classic automobiles
Historia Cadillac’a
Histomobile - Cadillac
Cadillac History
1913 Cadillac Model 30 news
Cadillac Database - 1913
1913 Cadillac
Cadillac and La Salle Insignia
Antoine Laumet
Wszystkie auta prezydentów
i inne...

2) Pudełko

Zero efektów specjalnych, prosty wygląd, brak zbędnych informacji. Po prostu zdjęcie modelu. Wysmakowane, na odpowiednio dobranym tle, nawet dzisiaj całość sprawia ogromne wrażenie.

Obrazek

Tył pudełka zdobią trzy zdjęcia modelu, niestety ubogość tła w porównaniu ze zdjęciem głównym, powoduje że nie wyglądają zachęcająco, ale spełniają w pełni swoja rolę, czyli odpowiednią prezentację modelu. Warto zwrócić uwagę na slogan: „Designed for experienced LEGO builders”.

Obrazek

Boki pudełka także zdobią zdjęcia modelu uzupełnione o wyeksponowaną nazwę „Cadillac”, w której użyto stylizowanej czcionki.

Elementy zestawu oraz instrukcja zostały umieszczone w dodatkowej „szufladce”, co ciekawe, pełni ona swoistą rolę podstawki pod model.

Obrazek

3) Instrukcja

Obrazek

Instrukcja to tylko jedna wielokrotnie złożona kartka (format po rozłożeniu: ok. 54 x 27 cm), w obecnych czasach na pewno może dziwić ilość kroków budowy: jest ich zaledwie dziesięć.

Obrazek

Obrazek Obrazek

Mała ilość kroków, a przez to relatywnie dużo elementów które należy dołożyć w danym kroku, powodują, że bardzo łatwo o przeoczenie jakiegoś elementu. Tym bardziej, że archaiczne rysunki nieco do tego się przyczyniają.

4) Zestaw

W drugim kroku budowy mamy już przygotowaną podstawę i zarys karoserii oraz siedziska,

Obrazek

w kroku piątym wyraźnie już rysuje się bryła Cadillaca.

Obrazek

Po skończonej budowie natomiast model powoduje nieodparte wzruszenie i podziw.
Mimo użycia klasycznych elementów, widocznej toporności, konstrukcja jest przepiękna. Zresztą polecam poddać się kontemplacji, mimo że zdjęcia nie oddają pełnego uroku modelu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czarna szufladka idealnie sprawdza się jako podstawka pod model:

Obrazek

Samochód składa się praktycznie z klasycznych elementów, co oczywiście odnajduje odwzorowanie we wspomnianej już toporności konstrukcji. Warto przyglądnąć się najbardziej charakterystycznym elementom którymi są stylizowane, czerwone koła z czarnymi oponami. W komplecie otrzymujemy je aż w liczbie pięciu, nadliczbowe oczywiście pełni funkcję koła zapasowego.

Obrazek

Koła do zamontowania wymagają specjalnych klocków, popularnych w konstrukcjach z tamtych lat.

Obrazek

Ciekawie też prezentują się prekursorzy dzisiejszych popularnych „pralek”, jak widać na zdjęciu, są pozbawione tylniej ścianki, co niestety wpływa na ich stabilność podczas łączenia z innymi elementami.

Obrazek

Niestety opisywany tu model został pozbawiony naklejki z napisem „Cadilac” przyklejanej z przodu samochodu (widać ją w ostatnim kroku instrukcji). Minusem jest że naklejka ta łączy dwa elementy, co niestety prawdopodobnie wpływa na jej krótszą żywotność, a przez to trudno zdobyć model gdzie wszystkie składowe byłyby w zadowalającym stanie.

Cóż można jeszcze rzec? Model jak najbardziej warty zainteresowania, klasyka w najpełniejszym tego słowa znaczeniu. Sprawdza się świetnie jako swoista precjoza, z bawialnością jest niestety gorzej, ale uwierzcie mi, jeżdżenie tym cudem po dywanie dostarcza niewyobrażalnej przyjemności. Toporność dodaje mu tylko uroku, nie dość że otrzymujemy kawałek historii motoryzacji, to jeszcze uzupełniony o historię samego TLG.

Gorąco polecam ten samochodzik, warto go poszukać, tym bardziej że na e-bayu można kupić go za całkiem przyzwoitą kwotę, w zależności od stanu i czy zależy nam na pudełku.
8studs | Adventurers | "He's a total freak, but in a good sense."
Obrazek

Powrót do Recenzje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości