850-1 Fork-Lift Truck + video

Moderator: nori

Avatar użytkownika
Posty: 442
Dołączył(a): 18 sty 2016 19:42
Lokalizacja: Tychy
Rok urodzenia: 1980

850-1 Fork-Lift Truck + video

Postprzez wesyr » 14 mar 2016 22:04

850-1 Fork-Lift Truck - recenzja + speed build

Recenzja pochodzi z bloga legopo30.blogspot.com

Obrazek

Dzisiaj na tapetę trafia zestaw 850 Fork-Lift Truck (podnośnik widłowy) z 1977 roku. Wtedy rozpoczęła swoje życie seria Technic, choć wówczas nosiła jeszcze nazwę "Technical Set". W tym samym roku zapoczątkowując serię Lego wypuściło na rynek trzy zestawy: 851-1 Tractor, 852-1 Helicopter oraz 853-1 Car Chassis. To co odróżniało Technical Set od wcześniejszych zestawów to wszystkie nowe części techniczne, takie jak zębatki, piny, technic bricki, ośki i plate'y z otworami. Pierwszymi zestawami Lego chciało pokazać jak wiele nowych możliwości dają nowe części. Sam zestaw 850 poza modelem głównym oferuje nam budowę pięciu pojazdów alternatywnych (!), z czego do dwóch zamieszczono instrukcje budowy, a pozostałe są fotografiami inspirującymi budowę.
Zestaw 850 został wydany w USA rok lub dwa lata później pod nazwą serii Expert Builder i numerem 950.

Zestaw udało mi się trafić na Bricklink za około 14 euro (wliczając koszt transportu). I to właśnie cena i chęć zapoznania się z korzeniami mojej ulubionej serii zadecydowały, że zdecydowałem się na zakup.

Seria: Technic
Rok: 1977
Numer: 850 (950 w USA)
Elementów: 210
Cena za jeden element: n/d
Waga modelu: 371 g
Waga zestawu (pudełko z zawartością): 508 g
Model alternatywny: tak
Cena: n/d (BL od 63 zł)

Spis części:
- Bricklink
- Rebrickable

Pudełko i zawartość


Średniego rozmiaru pudło (30 cm x 20 cm x 5 cm) opatrzone jest na wieczku zdjęciem głównego modelu. Zajmuje ono połowę powierzchni, drugą połówkę zapełniono logiem Lego, opisem zestawu w języku niemieckim, zdjęcie jednego z modeli opcjonalnych i demonstrację układu kierowniczego, który można zbudować z klocków znajdujących się wewnątrz opakowania.

Spód pudełka zawiera zdjęcie modeli alternatywnych (kolejne trzy możliwości) oraz prezentację innego rozwiązania w układzie kierowniczym.

Dłuższy z boków pudła pokazuje kolejny (!) model opcjonalny.


Obrazek

Obrazek

Obrazek


Celowo użyłem nazwy wieczko pudełka zamiast przód, gdyż ten karton ma uchylne wieko na odwrocie którego pokazano następny pojazd alternatywny, a także główny w rękach skupionego młodzieńca, Wnętrze pudełka zaiwerało wytłoczkę, gdzie leżały posegregowane części (moje pudełko tego elementu nie posiada, ale ślady po kleju wewnątrz kartonu wskazują, że kiedyś posiadało).

Pudełko jest solidnie wykonane - ostatecznie ma niemal 40 lat, a nie jest jakoś specjalnie zniszczone (ciekaw jestem jak będą wyglądać dzisiejsze pudła za cztery dekady...) - trochę obtarć na krawędziach czy dwa wzmocnienia z taśmy klejącej na rogach. To zdecydowany plus.

Obrazek

Instrukcja wydrukowana jest na delikatnym, kredowym i błyszczącym papierze. Składa się z 32 stron A4 spiętych po środku zszywkami. Mój egzemplarz jest dość wyeksploatowany, ale nie zniszczony (ciekawe przez ile rąk przez te 40 lat przeszedł ten zeszyt?). Okładka instrukcji nie przedstawia modelu, który mamy zbudować. Pierwsza i kolejnych siedem stron poświęcono na zaprezentowania techniki budowy z nowych klocków. Wpierw zademonstrowano konstruowanie z technic bricków i pinów, później wykorzystano zębatki, ośki i wreszcie te wszystkie elementy razem. Na ósmej stronie książeczki zamieszczono reklamę dwóch zestawów dodatkowych, czyli elementów elektrycznych: 870-1 Technical Motor 4,5V, dodatkowych klocków: 871-1 Supplementary Set i ich zastosowanie. Od dziewiątej strony zaczyna się właściwa instrukcja budowy trzech modeli: głównego - 13 kroków, pługu - 9 kroków oraz podnośnika 7 kroków. Trzeba zaznaczyć, że proces budowy jest tu przedstawiony w dużo bardziej skomplikowany i mniej czytelny sposób. Ale podoba mi się to. Przy konstruowaniu trzeba myśleć (!), liczyć study i domyślać się tego co nie jest widoczne.

Kolejne strony to zastosowanie silnika elektrycznego w modelach alternatywnych i głównym oraz propozycja rozbudowania tego ostatniego w oparciu o części z zestawu 853. Do zdobycia kolejnych zestawów z serii zachęcają następne strony, na których widzimy propozycje budowy kilku pojazdów.

Instrukcja zdecydowanie na plus. Jesteśmy bombardowani inspiracjami na kolejne konstrukcje. Poniżej kilka zdjęć instrukcji (moim zdaniem warto poświęcić minutę, żeby się z nimi zapoznać).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


W skład zestawu wchodzi również plakat z rysunkiem technicznym podnośnika widłowego i zdjęciami kilku modeli alternatywnych oraz rozwiązań technicznych z wykorzystaniem klocków. Na jego odwrocie proces budowy pługu i podnośnika. Ten pomysł to też plus.

Obrazek


W moim pudełku znalazła się jeszcze ulotka z reklamą zestawów z 1977 roku oraz zapowiedzią zestawów na kolejny rok (854-1 Go-Kart, 855-1 Mobile Crane oraz 872-1 Two Gear Blocks).

Obrazek

Obrazek


Z naszego punktu widzenia wszystkie części zestawu są stare. W 1977 roku nowymi elementami były: piny, technic bricki, buschingi, ośki i zębatki.

Dominujący kolor części to Yellow. Poza nim jest kilka sztuk Light Gray i Black.

Obrazek


Budowa i gotowy model


Budowa modelu ze względu na odmienność instrukcji w porównaniu do dzisiejszych (do których jestem, chcąc, nie chcąc, przyzwyczajony) jest dość skomplikowana. Przyznaję się, bez bicia i przywiązywania do kaloryfera, że kilka razy zdarzyło mi się pomylić, bo chciałem pójść na skróty. Jak już wcześniej zaznaczyłem, instrukcja zmusza do wytężonego myślenia i pobudza kreatywność.



Podnośnik widłowy działa sprawnie. Układ kierowniczy pozwala skręcać koła tylnej osi. Dzieje się to poprzez obracanie kierownicy, która jest na osi zakończonej zębatką Gear 24 Tooth Crown. Pod kątem 90 stopni porusza ona zębatką 24z i przechodzącą przez nią osią. Na niej zębatka 8z wprowadza działa jako przekładnia kierownicza poruszając parą Gear Rack.

Widły mogą być podnoszone i opuszczane za pomocą przełożenia 8z/24z. Na napędzonej tak oście znajdują się dwie zębatki 8z poruszające trzema parami Gear Rack. Niestety nie można zbyt obciążyć mechanizmu - cały pojazd traci równowagę.

Koła - cztery gumowe opony 17x43 i standardowe ówczesne felgi.

Jedynym minusem pojazdu jest jego wygląd zewnętrzny - odbiega sporo od oryginałów, na których był wzorowany. Dopiero wykorzystanie części z zestawu 853 pozwala nadać mu ładniejszy kształt. Ewidentnie TLG chciało pogonić więcej zestawów (wystarczyłoby dodać kilkanaście klocków). Mimo tej niedogodności uważam model za udany.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Podsumowanie


Cieszę się, że kupiłem zestaw 850 Fork-Lift Truck. Nie dość, że w rozsądnych pieniądzach zdobyłem ładny model to jeszcze liznąłem prehistorii serii Technic. Jeżeli bawi was ta seria i macie zbędne kilkadziesiąt złotych to polecam. Na prawdę fajne uczucie.

Plusy
+ pudełko
+ instrukcja
+ plakat
+ modele alternatywne


Minusy
- wygląd modelu głównego

Modele alternatywne


Pierwszym z proponowanych przez producenta modelem opcjonalnym jest pług. O ile instrukcja modelu głównego jest dość skomplikowana to modeli alternatywnych jeszcze bardziej. Można nawet powiedzieć, że potraktowane zostały po macoszemu. Sporo się trzeba domyślać, żeby modele zbudować.

Słowo jeszcze o pługu. Konstrukcja moim zdaniem średnio udana (wygląda fajnie) - jest bardzo krucha i układ kierowniczy działa zawodnie. Trzeba mocno dociskać oś z kierownicą, żeby zębatka nie przeskakiwała. Łatwo też odpada zawieszenie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Podnośnik. Bardzo zgrabny model, pozwalający podnieść podest na sporą wysokość.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Jeżeli tutaj dotarłeś to świetnie :). Przy tej okazji zwracam się z prośbą o kliknięcie "Subskrybuj" na moim kanale na You Tube (potrzebuję 100 subskrybcji do założenia unikalnego adresu). Z góry dzięki.

Powrót do Recenzje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości