Fabryka lokomotyw
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Fabryka lokomotyw
To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »
Fabryka lokomotyw
Praca inspirowana Pierwszą Fabryką Lokomotyw w Polsce (późniejszy FABLOK) z Chrzanowa. Fabryka przedstawiona jest z okresu międzywojennego, gdy następował gwałtowny rozwój przemysłu.
Na temat tych zakładów można poczytać:
http://www.fablok.com.pl/index.php?l=pl&c=2&id=354
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok
Niestety zakłady nie dotrwały do naszych czasów – w 2013 została ogłoszona upadłość.
Makieta nie jest wierną kopią zakładu z Chrzanowa. Rzeczywista hala Fabloku ma nieco inny kształt, zaokrąglony dach z łukowato poprowadzonymi świetlikami oraz przyległe „nawy boczne”. Jest również wyższa (dwa poziomy suwnic) oraz zdecydowanie dłuższa.
Bardziej chodziło o oddanie industrialnego klimatu tamtych czasów, a niekoniecznie wierne i szczegółowe odzwierciedlenie ówcześnie istniejącej fabryki. Dlatego też zdecydowałem na ściany z czerwonej cegły - surowe, nieotynkowane ceglane budynki są charakterystyczne dla dawnych zakładów produkcyjnych.
Makieta składa się z trzech głównych budynków:
- głównej hali montażowej, w której odbywa się finalny montaż lokomotyw.
- mniejszej hali „przygotowania produkcji”, gdzie produkowane są części do montażu.
- budynku nastawni.
Oprócz tego mamy trochę terenu z torowiskami, gdzie dokonuje się ostatecznych poprawek oraz stoją wyroby gotowe.
Hala główna:
W hali tej możemy zaobserwować proces montażu parowozu Tr21 oraz tendra.
Montaż kotła na ostoi:
Budka maszynisty czeka na platformie transportowej na zamontowanie.
Następna „goła” ostoja lokomotywy.
Produkcja tendra:
Hala przygotowania produkcji:
W rzeczywistości hala powinna być znacznie większa, więcej maszyn i urządzeń. Tu mamy tylko wycinek produkcji.
Dwie tokarki, w głębi stoi wiertarka kolumnowa
Prasa krawędziowa (do gięcia elementów):
Kuźnia:
Budynek nastawni:
Tabor:
Tabor stanowią parowozy Tr21: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr21
Oprócz tego mamy samochód dostawczy z tamtych lat, coś jakby Chevrolet 121.
Z infrastruktury mamy jeszcze kilka semaforów oraz żuraw wodny (czyli rura do nalewania wody do parowozów).
Galeria Flickr: https://www.flickr.com/photos/127129188@N06/albums/72157701400871325/with/44003100704/
Galeria Brickshelf: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=575346
Fabryka lokomotyw
Praca inspirowana Pierwszą Fabryką Lokomotyw w Polsce (późniejszy FABLOK) z Chrzanowa. Fabryka przedstawiona jest z okresu międzywojennego, gdy następował gwałtowny rozwój przemysłu.
Na temat tych zakładów można poczytać:
http://www.fablok.com.pl/index.php?l=pl&c=2&id=354
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok
Niestety zakłady nie dotrwały do naszych czasów – w 2013 została ogłoszona upadłość.
Makieta nie jest wierną kopią zakładu z Chrzanowa. Rzeczywista hala Fabloku ma nieco inny kształt, zaokrąglony dach z łukowato poprowadzonymi świetlikami oraz przyległe „nawy boczne”. Jest również wyższa (dwa poziomy suwnic) oraz zdecydowanie dłuższa.
Bardziej chodziło o oddanie industrialnego klimatu tamtych czasów, a niekoniecznie wierne i szczegółowe odzwierciedlenie ówcześnie istniejącej fabryki. Dlatego też zdecydowałem na ściany z czerwonej cegły - surowe, nieotynkowane ceglane budynki są charakterystyczne dla dawnych zakładów produkcyjnych.
Makieta składa się z trzech głównych budynków:
- głównej hali montażowej, w której odbywa się finalny montaż lokomotyw.
- mniejszej hali „przygotowania produkcji”, gdzie produkowane są części do montażu.
- budynku nastawni.
Oprócz tego mamy trochę terenu z torowiskami, gdzie dokonuje się ostatecznych poprawek oraz stoją wyroby gotowe.
Hala główna:
W hali tej możemy zaobserwować proces montażu parowozu Tr21 oraz tendra.
Montaż kotła na ostoi:
Budka maszynisty czeka na platformie transportowej na zamontowanie.
Następna „goła” ostoja lokomotywy.
Produkcja tendra:
Hala przygotowania produkcji:
W rzeczywistości hala powinna być znacznie większa, więcej maszyn i urządzeń. Tu mamy tylko wycinek produkcji.
Dwie tokarki, w głębi stoi wiertarka kolumnowa
Prasa krawędziowa (do gięcia elementów):
Kuźnia:
Budynek nastawni:
Tabor:
Tabor stanowią parowozy Tr21: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tr21
Oprócz tego mamy samochód dostawczy z tamtych lat, coś jakby Chevrolet 121.
Z infrastruktury mamy jeszcze kilka semaforów oraz żuraw wodny (czyli rura do nalewania wody do parowozów).
Galeria Flickr: https://www.flickr.com/photos/127129188@N06/albums/72157701400871325/with/44003100704/
Galeria Brickshelf: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=575346
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- Jerac
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 7835
- Rejestracja: 14 maja 2013 19:44
- Rok urodzenia: 1985
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Świetne! Najbardziej podoba mi się hala z maszynami. Przydałyby się co prawda kafle na podłodze - dorób proszę! - ale maszyny są rozpoznawalne bez problemu.
Chyba brakuje lakierni? :D
Chyba brakuje lakierni? :D
Szarnywirk
- rh
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 1559
- Rejestracja: 15 maja 2013 07:18
- Rok urodzenia: 1984
- Lokalizacja: Kraków (Lubań)
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Genialne! Zwłaszcza te wszystkie maszyny w środku..
A w sumie dobre pytanie, jak wówczas wyglądały posadzki w środku. Obstawiam, ze te kafle się przydadzą, ale warto by je zrobić nierówno, na co może już być troszkę za późno, bo przydałaby się jeszcze jedna warstwa płytek, by sobie zostawić trochę więcej dowolności.
A w sumie dobre pytanie, jak wówczas wyglądały posadzki w środku. Obstawiam, ze te kafle się przydadzą, ale warto by je zrobić nierówno, na co może już być troszkę za późno, bo przydałaby się jeszcze jedna warstwa płytek, by sobie zostawić trochę więcej dowolności.
Re: Fabryka lokomotyw
Jak to czytałem, to przez chwilę tam byłem... Miodzio!
Widziałbym tam też jakiegoś malarza, który ręcznie już opędzlował jakąś część pociągu.
Widziałbym tam też jakiegoś malarza, który ręcznie już opędzlował jakąś część pociągu.
Re: Fabryka lokomotyw
No, panie, szacun. Ceny tych cegiełek to pewnie podskoczyły po tym projekcie.
- jetboy
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 15905
- Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
- Rok urodzenia: 1973
- Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Sala z maszynami robi największe wrażenie. Z reszta też bardzo przyjemna.
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
- solic
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 410
- Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
- Rok urodzenia: 1975
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Dzięki za wszystkie opinie.
Na pewno przydałoby się lepsza posadzka w halach. Przy okazji kafelkowania możnaby zgodnie z pierwowzorem "wpuścić" tory w posadzkę. Tylko to jest tak duża powierzchnia, że kafelkowanie całości pochłonie mnóstwo klocków... Muszę temat przemyśleć... i skalkulować.
Brakuje lakierni, stanowisk do montażu podzespołów, na zewnątrz przydałaby się stacja nawęglania. Jak widać temat jest rozwojowy:)
Nawet biuro kontrukcyjne z deskami kreślarskimi też możnaby dobudować.
Cieszę sie, że maszyny w małej hali wyglądają jak maszyny i że widać co to jest.
Malarz jest - to ten na drabinie opartej o parowóz przed halą. Natomiast faktycznie, brakuje puszki albo wiadra z farbą.
Ciemnoczerwonych cegiełek poszło niecałe 3000, kupione w ramach LugBulka, więc rynkiem BL-owym nie zachwiałem:)
Na pewno przydałoby się lepsza posadzka w halach. Przy okazji kafelkowania możnaby zgodnie z pierwowzorem "wpuścić" tory w posadzkę. Tylko to jest tak duża powierzchnia, że kafelkowanie całości pochłonie mnóstwo klocków... Muszę temat przemyśleć... i skalkulować.
Brakuje lakierni, stanowisk do montażu podzespołów, na zewnątrz przydałaby się stacja nawęglania. Jak widać temat jest rozwojowy:)
Nawet biuro kontrukcyjne z deskami kreślarskimi też możnaby dobudować.
Cieszę sie, że maszyny w małej hali wyglądają jak maszyny i że widać co to jest.
Malarz jest - to ten na drabinie opartej o parowóz przed halą. Natomiast faktycznie, brakuje puszki albo wiadra z farbą.
Ciemnoczerwonych cegiełek poszło niecałe 3000, kupione w ramach LugBulka, więc rynkiem BL-owym nie zachwiałem:)
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Re: Fabryka lokomotyw
U mnie w Wolsztynie jeszcze jest kilka sprawnych parowozów z tej fabryki. Jeden z nich to " Piękna Helena ".
- Liwnik
- Posty: 126
- Rejestracja: 25 sie 2016 22:12
- Rok urodzenia: 1989
- Lokalizacja: Warszawa Jelonki
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Fabryka jest świetna. Szczególnie podobają mi się maszyny. Fajnie też wyszły okna z platów tr. clear i łuki z nadkoli(?).
- rASch
- Stowarzyszenie Zbudujmy.to
- Posty: 3120
- Rejestracja: 14 maja 2013 20:37
- Rok urodzenia: 1981
- Lokalizacja: Radzionków
- Kontakt:
Re: Fabryka lokomotyw
Już się nie mogę doczekać aż zobaczę na żywo.