1970 Porsche 917K

Awatar użytkownika
Sariel
Posty: 917
Rejestracja: 01 paź 2013 10:46
Rok urodzenia: 1982
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

1970 Porsche 917K

Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 68s / szer. 32s / wys. 16s
Waga: 2.088 kg
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 4 x silnik RC z redukcją 1.66:1 na tylną oś
Zasilanie: 2 x BuWizz 2.0

Mam ogromną słabość do klasycznych samochodów wyścigowych. Klasycznych, czyli z lat 60 i początku 70. To wtedy trwała złota epoka Le Mans, to wtedy powstawały potwory śmigające powyżej 300 km/h, a budowane ręcznie, bez komputerów, jeszcze z niepełnym zrozumieniem aerodynamiki, według nosa inżynierów i doświadczenia kierowców - i, co niesamowite, te potwory były przepiękne. Polecam poniższy film dla wczucia się w klimat, zobaczyć ślady po młotku na bolidzie zbudowanym do takich prędkości to coś niesamowitego. Dzisiejsze wyścigówki tego nie mają. A dla ciekawych polecam książkę "Go like Hell" opisującą kulisy rywalizacji Ferrari i Forda w latach 60-tych, która doprowadziła do powstania Forda GT40 - fascynująca lektura. I nie zapominajmy o kierowcach którzy mieli odwagę śmigać w tych wynalazkach, gdzie w zasadzie każdy błąd oznaczał bycie zeskrobywanym z toru bardzo małą łyżeczką. Żarcik dotyczący 917 mówi że w kabinie jest tylko jeden fotel bo resztę miejsca zajmują cohones kierowcy ;)



Samo Porsche 917 nie jest chyba jakimś szczególnie znanym modelem, a szkoda, bo ten samochód na dobrą sprawę wprowadził Porsche do pierwszej ligi. Wystartował początkowo w sezonie 1969, gdzie miał bardzo kiepskie wyniki i zabił jednego kierowcę z powodu problemów ze stabilnością. Na koniec sezonu Porsche dało samochód do testów zespołowi Gulf, którego kierowcy po kilku okrążeniach zauważyli że powietrze nie opływa tyłu samochodu. A jak to zauważyli? Śledząc wzorki z rozpaćkanych owadów na karoserii (jak mówiłem, ta epoka ma swój urok :) ). Mechanicy Gulfa zmotali nowy, krótszy ogon na miejscu, z arkuszy aluminium, i nagle okazało się że samochód jeździ dużo lepiej. Tak powstała wersja 917K (od Kurzheck czyli krótki ogon), która zmiażdżyła sezon 1970 wygrywając 7 z 8 rajdów w których startowała. Porsche, dotąd radzące sobie średnio, nagle znalazło się w pierwszej lidze wyścigów i utrzymywało swoją dominację przez lata modyfikując 917 co sezon. Mi jednak najbardziej podoba się ta pierwotna wersja z 1970 roku, w legendarnych barwach Gulfa i z oznaczeniami jakie miał samochód prowadzony przez Steve'a McQueena w filmie "Le Mans".

Inspiracją do powstania modelu był kolor medium blue jaki trafił do Technica kilka lat temu, i opony z Tumblera. Od razu czułem że ten kolor, generalnie kojarzący się ze spranymi majtkami, gdzieś już widziałem, ale dopiero widząc to zdjęcie połączyłem wątki:

Obrazek

Potem nastąpiły miesiące zamawiania klocków, aż w pewnym momencie porobiłem sobie screeny z Bricklinka i zrobiłem ściągę pt. "których klocków nie mogę użyć bo ich w medium blue nie ma". O trudnościach budowania w rzadkich kolorach napisano już wiele, wystarczy wspomnieć że na dzień dzisiejszy w medium blue istnieje 698 części w porównaniu do 3212 części w normalnym niebieskim. Model był nieco problematyczny od strony technicznej bo jest bardzo płaskim naleśnikiem i tak oferuje tak naprawdę niewiele miejsca w środku. Eksperymentowałem z wstawieniem tam 6 silników RC, ale brakowało miejsca na zasilanie i nie miałbym tego jak kontrolować: na sześć SBricków z sześcioma bateriami potrzebowałbym osobną przyczepę, z kolei BuWizz 2.0 przyjmuje po dwa silniki na klatę ale na chwilę obecną nie da się sterować więcej niż dwoma BuWizzami jednocześnie.

Model jest technicznie całkiem prosty - po mojej przepakowanej funkcjami Huayrze chciałem czegoś co po prostu wygląda i żwawo jeździ. 4 silniki RC zasilane z dwóch BuWizzów 2.0 napędzają tylną oś podczas gdy Servo skręca przednią. Obie osie mają zawieszenie niezależne, przy czym przednie jest maksymalnie utwardzone natomiast tylne wykorzystuje długie wahacze z zestawów F1 i amory z regulacją twardości. Model na oko śmiga całkiem żwawo jak na swój rozmiar, ma dobre przyspieszenie i zaskakująco ciasny skręt, ale przy pomiarach prędkość maksymalna wyszła w okolicach 6.5 km/h, co raczej uznałbym za klęskę.

Od strony estetycznej 917K stawia wiele wyzwań, szczególnie jeśli chodzi o przód dachu kabiny i ramki w drzwiach. Radziłem sobie jak mogłem mając ograniczony wybór części medium blue i pomarańczowych. Wyzwaniem były też opony - Tumblerowe wyglądają jak trzeba ale są nieco za wąskie, co widać z tyłu. Natomiast przednie opony, które w oryginale są ok. 10% mniejsze od przednich, zrobiłem w końcu nieco za małe z dwóch powodów. Zależało mi na oponach o zaokrąglonym profilu, jak w oryginale, więc odpadły np. te koła, plus musiałem jakość uwzględnić grubość błotników nad przednimi kołami. W oryginale błotniki mają, wiadomo, grubość kilku milimetrów i opony elegancko wchodzą pod nie. W wersji z klocków błotniki mają grubość studa bo zakrzywione panele nie występują w medium blue, i koła zwyczajnie muszą kończyć się niżej albo będą obcierać. Dodatkowo tylna oś jest o 1 studa za szeroka i musiałem lekko wyciąć boki nadwozia żeby tylne opony pod nie weszły. Kompromisy, kompromisy. Ale chyba największym wyzwaniem było takie ustawienie panelu maski żeby dziura w jego poprzek idealnie trafiała w rządek grilli w podwoziu :)

Specjalne podziękowania należą się kolejny raz Auriemu za pochromowanie klocków na metallic gold. Bez tego model z pewnością wyglądałby dużo gorzej.

Galeria

Kilka fotek na smaczek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
Ostatnio zmieniony 24 sie 2018 10:43 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jetboy
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 15905
Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
Rok urodzenia: 1973
Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
Kontakt:

Re: 1970 Porsche 917K

Post autor: jetboy »

Dobrze oddany mimo trudnych kształtów, podoba mi się jako moc, chociaż nie lubię tego modelu porshche, miałem takiego resoraka, ale nie należał do moich ulubionych.
No i przykre że system sterowania od Lego nie dorasta do pięt buwizzowi.
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
Jellyeater
Posty: 1707
Rejestracja: 13 paź 2014 10:59
Rok urodzenia: 1984

Re: 1970 Porsche 917K

Post autor: Jellyeater »

4 silniki RC i w sumie to wolny.

Bolą te dziury w liftach z tyłu. Bo tak to prawie niedziurawy. A karoseria skomplikowana.
Nie jestem fanem firmy TLG, ani nawet zestawów które wypuszczają, zwłaszcza teraz (fanem Adventurers i Classic Pirates i owszem).
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
Awatar użytkownika
rASch
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 3120
Rejestracja: 14 maja 2013 20:37
Rok urodzenia: 1981
Lokalizacja: Radzionków
Kontakt:

Re: 1970 Porsche 917K

Post autor: rASch »

W tej kolorystyce to ja kojarzylem Forda.
Czekałem na finał od momentu pierwszych fotek, wyszło zacnie.
Awatar użytkownika
adijedi
Posty: 74
Rejestracja: 07 lut 2017 00:43
Rok urodzenia: 1988

Re: 1970 Porsche 917K

Post autor: adijedi »

fajnie dobrałeś te opony
4 RC to sporo, może nie daje takiego boosta mimo wagi, być może jest to spowodowane tym układem, który idzie po jednym liftarmie i na dyferencjał, może jakoś lepiej by było tak jak w przykładzie F1? Tam było 1,7kg i 2 rc
Awatar użytkownika
Jerac
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 7835
Rejestracja: 14 maja 2013 19:44
Rok urodzenia: 1985
Kontakt:

Re: 1970 Porsche 917K

Post autor: Jerac »

Technic to zupełnie nie moja działka. Nie lubię dziurawych modeli. Ten jednak z samego wyglądu mi się bardzo podoba, może dlatego że to jeden z moich ulubionych samochodów? Koła z tumblera świetnie tu pasują, dużo dają też customowe naklejki.
Szkoda że jeździ tak wolno. Szkoda że nie da się tego zrobić lepiej.

...chyba że czas już na niestandardowe zasilanie i silniki... powiedzmy 10-watowy silnik modelarski i stosowny kontroler i akumulator do niego? Tylko pytanie czy ośki to zniosą :D

W każdym razie, bardzo ładny z niego półkowiec, a jak jeździ jest mniej ważne dla mnie.
Szarnywirk
ODPOWIEDZ