Koleje Galicyjskie

Awatar użytkownika
solic
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 410
Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
Rok urodzenia: 1975
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Koleje Galicyjskie

Post autor: solic »

To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »

Koleje Galicyjskie

Obrazekhttps://flic.kr/p/26VvYq6

Na początku powstał parowóz. Stał dość długo, w końcu stwierdziłem, że wypada zbudować jakieś wagony z epoki. Jak powstały wagony warto było postawić to wszystko na czymś więcej niż kawałku szyn. Dobudowałem więc kawałek terenu z nasypem kolejowym, linią telefoniczną i roślinnością. Do pociągu powsiadały ludziki i tak powstała ta mini-makieta.

Praca ma przedstawiać fragment dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Trasą tą jeżdżą pociągi retro stanowiące atrakcję turystyczną. Pierwowzory taboru postawionego na makiecie znajdują się w skansenie kolejowym w Chabówce.

Więcej na temat tej linii:

http://kolejegalicyjskie.pl/kolej-transwersalna/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Galicyjska_Kolej_Transwersalna



Parę zdjęć:

Obrazekhttps://flic.kr/p/24aRW39

Obrazekhttps://flic.kr/p/JMNxT9

Obrazekhttps://flic.kr/p/24aRWF3

Obrazekhttps://flic.kr/p/26VvXY4

Obrazekhttps://flic.kr/p/25Q3uSL

Obrazekhttps://flic.kr/p/25Q3u9b

Parowóz Okl27

Tym razem na warsztat wziąłem przedwojenny tendrzak Okl27. Część rozwiązań konstrukcyjnych jest podobnych jak moim modelu Tkt48, co w sumie jest oczywiste, bo  w rzeczywistości te parowozy również miały wiele wspólnego (Tkt był następcą Okl).

Główną trudnością było zbudowanie go w kolorze zgodnym z egzemplarzem z Chabówki czyli oliwkowym.

Model miał być typowym pułkownikiem, dlatego nie posiada napędu. W pierwszej wersji nawet nie skręcał po legowych łukach, jednak później poprawiłem te niedogodność.

Wewnątrz jest niewiele miejsca do zabudowania napędu bo sam parowóz nie jest zbyt duży, dodatkowo ciasno jest w związku z mocno ograniczonym wyborem klocków w kolorze oliwkowym i koniecznością stosowania klocków „wystających do środka”.

Pierwowzór był produkowany w latach 1928-1933 w zakładach H. Cegielskiego. Parowozy te przeznaczone były do pociągów osobowych i lekkich towarowych Dla zainteresowanych info o parowozie na wikipedii.

Obrazekhttps://flic.kr/p/25Q4yxj

Obrazekhttps://flic.kr/p/HgBspT

Obrazekhttps://flic.kr/p/HgCgjp

Obrazekhttps://flic.kr/p/26RC5tb

Obrazekhttps://flic.kr/p/HgBsAe



Wagony serii Ci produkowane przez Waggonfabrik von Gotha (Niemcy) z roku 1929. Były to dwuosiowe wagony trzeciej klasy z otwartymi pomostami.

Parę informacji na temat tego wagonu można znaleźć na stronie skansenu w Chabówce.

Modele w skali 1:47, konstrukcja bardzo prosta, za to klockożerna.



Galeria całej makiety:  Brickshelf  oraz Flickr

Galeria parowozu Brickshelf  oraz Flickr
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Awatar użytkownika
dzidek1983
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 5469
Rejestracja: 21 sie 2015 08:38
Rok urodzenia: 1983
Lokalizacja: Mielec
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: dzidek1983 »

Czaderskie słupy :)
Something, something, something, dark side... Something, something, something, complete...
Awatar użytkownika
glaz_pimpur
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 5725
Rejestracja: 16 maja 2013 21:13
Rok urodzenia: 1975
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: glaz_pimpur »

Czy dobrze rozumiem, że te zębatki w podwoziu mają tylko przypilnować, żeby kręciło się to środkowe koło? Czy był w planach jakiś napęd do tego?
Duplo Users Poland Assosiation
Awatar użytkownika
solic
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 410
Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
Rok urodzenia: 1975
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: solic »

Zębatki w podwoziu pilnują, żeby wszystkie koła połączone cięgnami kręciły się tak samo, bo inaczej cięgna czasami blokują koła.

To rozwiązanie stosowałem od dawna, choć już teraz wiem, że nie jest konieczne. Wcześniej we wszystkich moich parowozach ustawiałem cięgna obrócone o 180 stopni w stosunku do przeciwnej strony. Okazuje się, że przy ustawieniu o 90 stopni koła nie blokują się i żadne zębatki nie są potrzebne.

Na usprawiedliwienie powiem, że nigdy nie zdażyło mi się widzieć parowozu jednocześnie z obu stron:)

W sumie w tym Okl-u miałem to poprawić ale mi umknęło.
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Jellyeater
Posty: 1707
Rejestracja: 13 paź 2014 10:59
Rok urodzenia: 1984

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: Jellyeater »

Rany jak na to patrzę, to aż mi coś zgrzyta. Te prostopadłościany dałbym jednak tylko po bokach kotła. To co jest pod spodem dałbym na kolor kotła jak tu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _26_MK.JPG" target="_blank

I jednak próbowałbym dać tam jakieś detale. Bo ten klocek z klocków nie jest ładny. Pierwowzór urodą nie grzeszy. Miejsce dla maszynisty ma jednak lekko pochylone okna.

Słupy świetne.
Nie jestem fanem firmy TLG, ani nawet zestawów które wypuszczają, zwłaszcza teraz (fanem Adventurers i Classic Pirates i owszem).
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
Ciehoo
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2208
Rejestracja: 12 sie 2013 18:56
Rok urodzenia: 1976
Lokalizacja: Będzin
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: Ciehoo »

Jak zawsze w Twoim wydaniu Solic uroczy skład:)
---------------------
Mój BRICKSHELF
Awatar użytkownika
solic
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 410
Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
Rok urodzenia: 1975
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: solic »

Dzięki.

Jelly, powiem szczerze nie łapię o których elementach pod spodem piszesz. A te prostopadłościany to są zbiorniki na wodę.
Zgodzę się, że parowóz jest ubogi w detale, niewątpliwie dałoby się sporo dołożyć, ale trzeba też uznać, że Okl27 to dość stara i toporna konstrukcja i brak mu finezji późniejszych parowozów.
Te skośne okna budki maszynisty można zrobić, ale one są niewielkie i skalując precyzyjnie z dokładnością do powiedzmy 1/2 studa pewnie wyszłoby że lepiej żeby były pionowe, a nie pochyłe. Poza tym w oliwkowym zbudować z takimi szczegółami byłoby bardzo ciężko, w czarnym proszę bardzo, można się bawić.

Cieszę się, że słupy się podobają:)
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Jellyeater
Posty: 1707
Rejestracja: 13 paź 2014 10:59
Rok urodzenia: 1984

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: Jellyeater »

Jelly, powiem szczerze nie łapię o których elementach pod spodem piszesz. A te prostopadłościany to są zbiorniki na wodę.
U Ciebie to monolit, na którym opiera się kocioł. Na zdjęciach te zbiorniki wyglądają jakby były doczepione z boku. Pod kotłem dałbym na czarno, a na oliwkowo dałbym tylko część które wystają poza obrys.

Jedyne sensowne detale to by były chyba tylko naklejki z nitami.
ale one są niewielkie i skalując precyzyjnie z dokładnością do powiedzmy 1/2 studa pewnie wyszłoby że lepiej żeby były pionowe, a nie pochyłe.
Bryła byłaby urozmaicona. Warto odejść od skalowania IMHO. BTW to nie ładniejszy były dk green? Na zdjęciach występuje często taki. Pewnie przemalowany.
Nie jestem fanem firmy TLG, ani nawet zestawów które wypuszczają, zwłaszcza teraz (fanem Adventurers i Classic Pirates i owszem).
Jestem przede wszystkim fanem samych klocków i budowania z nich - za Goldsun
Awatar użytkownika
Pablo Brickasso
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 414
Rejestracja: 26 lut 2017 02:42
Rok urodzenia: 2000
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: Pablo Brickasso »

Przępiękny pociąg i makieta.
Awatar użytkownika
rh
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 1559
Rejestracja: 15 maja 2013 07:18
Rok urodzenia: 1984
Lokalizacja: Kraków (Lubań)
Kontakt:

Re: Koleje Galicyjskie

Post autor: rh »

Jak tak patrzę na zdjęcie od jellyego, to mi cholernie brakuje na samym przodzie, pod kotłem po prawej stronie taki czarny element - nie wiem co to jest, ale wyydaje mi się, że dałoby się to z łatwością dodać kombinując z groszkiem czy round brickiem?
ODPOWIEDZ