Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (old version)

Awatar użytkownika
Mateusz92
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2415
Rejestracja: 15 gru 2015 23:05
Rok urodzenia: 1992
Lokalizacja: Zduny
Kontakt:

Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (old version)

Post autor: Mateusz92 »

To jest wpis z bloga. Aby przeczytać oryginalny wpis kliknij tutaj »

Wstęp

Dawno, dawno temu (bo w 2015 roku) taki jeden Mateusz postanowił, że zbuduje Pendolino. I dzisiaj NARESZCIE prezentuję je oficjalnie. Dlaczego to trwało tak długo. Ano dlatego, że chora ambicja podpowiadała mi musi być lepszy, musi być lepszy. Przyniosło to co prawda dobre skutki, ale w połowie 2017 byłem już MOCem po prostu zmęczony.

Historia

Oczywiście na początku model powstał w LDD lecz był to tylko szkic, ponieważ zostało przebudowane jakieś 70-80% prototypu. Pociąg można było zobaczyć też na kilku wystawach cały czas w fazie WIP (niby WIP, ale jeździł bez rusztowania) co mnie wkurzało bo cały czas nie był skończony. Z racji pewnego opatrzenia postanowiłem dodać mu kilka rzeczy żeby chociaż w minimalnym stopniu prezentacja wywołała zainteresowanie, a nie była tylko obowiązkiem kronikarskim.

Model

Szczegóły techniczne (no prawie jak w Technics :) ):
- ok 3500 klocków
- 130cm długości
- 10m przewodu
- 2 silniki
- sterowanie pilotem pf, a prąd z szyn
- oświetlenie czołowe zmienne od kierunku jazdy
- oświetlenie przedziałów zasilane z dodatkowej baterii 9V
- waga. Zapomniałem zważyć, ale fit to ten pociąg nie jest.
Jak widać na załączonym wykazie nie jest to tylko skorupka, która jeździła po wystawach i doszło trochę bajerów. A więc tak sterowanie: odłączyłem w silniku 9V bezpośrednie połączenie metalowych kół z silnikiem i w to miejsce wyprowadziłem kabel pf. Do kabla podłączona jest wieża IR i z niej prąd idzie z powrotem do silników (do tego 9V i pf). Oczywiście nie obyło się bez potyczek. Wieża IR plus 2 silniki potrzebują dość dużego natężenia prądu i zasilacz 300mA okazał się za słaby (wymieniłem na 1A). Niestety nadal jest to mało ponieważ w pierwotnym założeniu z torów miały być zasilane też taśmy LED w przedziałach. Teoretycznie można dać zasilacz z większym prądem, ale wieża IR ma ograniczenie prądowe (może zdecyduję się wstawić sbricka, który takiego nie ma). Poza tym okazało się, że wieża działa tylko przy jednej polaryzacji :O Wbudowanie wieży IR w pociąg było problematyczne przez konstrukcję dachu. Dało się to zrobić, ale wieża osadzona jest dość nisko przez co nie zawsze łapie sygnał z pilota. Niestety próba oszczędności w postaci jednego silnika 9V i drugiego pf okazała się niepowodzeniem bo przy małej prędkości na zwrotnicy pociąg „gubi” prąd. W tym momencie wieża jest wymontowana i koła są spięte z silnikami. Teoretycznie system idealny okazał się dość problematyczny. Dlaczego idealny? Ponieważ pociąg może pobierać prąd z szyn, a w razie czego jeździć po plastiku jeśli dołożymy mu bateryboxa.
Jeśli zaś chodzi o szczegóły klocowe i co zmieniło się od pierwszej wersji to: uszczelniłem dziury przy łączeniu szyby czołowej, przebudowałem osłony pod pociągiem, drzwi, okna dach, nos, to szare pod nosem i jeszcze jakieś pierdółki. Pociąg dostał też przedziały. I tak pierwsza klasa ma fotele w dark blue jak w oryginale, a druga w dark green (powinny być w olive green, ale nie ma tile 2x2, ani 1x2 w tym kolorze).
Co dalej? Chciałbym dodać jeszcze jeden człon z WARSem w środku. Na pewno dołożyć trzeba będzie wtedy jeszcze jeden silnik.

Podziękowania

- dla Rascha, Bennego, Rh za podpowiedzi i wysłuchiwanie mnie jak opowiadałem jakie to Pendolino będzie wspaniałe
- dla Melera za porady w temacie oświetlenia przedziałów
- dla Longera za porady w dziedzinie elektryki
- i wielkie podziękowania dla Krisa Kelvina za szare flexy dzięki czemu dach nie jest dziurawy
Zdjęcia zrobione przez Boogiego za co mu dziękuję. Także oglądajcie, komentujcie i dajcie znać, że warto było ten pociąg tak długo dzióbać.

Obrazek

Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (02) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (03) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (04) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (05) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (06) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (07) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (08) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (09) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (10) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (11) by Mateusz Waldowski, on Flickr
Przedziały:
Pierwsza klasa
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (12) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (13) First Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Druga klasa
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (14) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Obrazek
Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity (15) Second Class by Mateusz Waldowski, on Flickr
Awatar użytkownika
rASch
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 3120
Rejestracja: 14 maja 2013 20:37
Rok urodzenia: 1981
Lokalizacja: Radzionków
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: rASch »

Moc jest w tobie wielka, jesteś silny... czy jakoś tak to było :)

Świetny model, gratuluje ukończenia projektu ;)
Awatar użytkownika
Lusiojad
Posty: 138
Rejestracja: 17 mar 2016 21:33
Rok urodzenia: 2003
Lokalizacja: Lipno

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: Lusiojad »

Naprawdę fajnie wygląda:) Na pewno trudno jest zbudować Pendolino, ze względu na skomplikowane kształty. Tym bardziej gratuluję.
Awatar użytkownika
Pablo Brickasso
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 414
Rejestracja: 26 lut 2017 02:42
Rok urodzenia: 2000
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: Pablo Brickasso »

Nadal nie mogę wyjść z podziwu jak idealny jest ten pociąg. Na taki efekt warto było popracować przez te kilka lat. Pierwszy raz widziałem twojego "Pędolino" na wystawie Lugpolu w Łodzi w 2016 roku i pamiętam, że już wtedy zrobił na mnie ogromne wrażenie :)
Na pewno przydałoby mu się więcej wagonów, jeszcze co najmniej 2, wtedy efekt będzie jeszcze lepszy!
Gratuluję bardzo udanego modelu i wytrwałości w jego budowie :)
Awatar użytkownika
zgrredek
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 5511
Rejestracja: 09 lip 2013 20:10
Rok urodzenia: 1964
Lokalizacja: Ankh-Morpork
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: zgrredek »

Cacunie cacuszko!
Widziałem na żywo i uznałem, że bardzo ładny, ale dopiero teraz dowiedziałem się co to cudo ma w środku.
Awatar użytkownika
Kalais
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2428
Rejestracja: 14 lut 2016 18:13
Rok urodzenia: 1981
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: Kalais »

Extra!

Czego dokładnie użyłeś do oświetlenia?
Awatar użytkownika
jetboy
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 15905
Rejestracja: 09 lip 2013 17:03
Rok urodzenia: 1973
Lokalizacja: Warszawa koło Otwocka
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: jetboy »

Nie wiedziałem że to ma wnętrza!
_____________________________________________
To KLOCKI LEGO, można z nich zbudować WSZYSTKO!
Awatar użytkownika
Jerac
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 7835
Rejestracja: 14 maja 2013 19:44
Rok urodzenia: 1985
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: Jerac »

Ładny jest. Choć brakuje mi najbardziej dla mnie charakterystycznej cechy tego pociągu, która naprawdę odróżnia go na peronie od "zwykłych" pociągów: zwężające się ku górze boki. I nawet nic nie stanie się złego przez to że w środku będzie ciaśniej, bo prawdziwe pendolino również jest ciasne.
Szarnywirk
Awatar użytkownika
solic
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 410
Rejestracja: 30 sie 2013 10:12
Rok urodzenia: 1975
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: solic »

Bardzo ładny, szczególnie przód (nos) wyszedł super.

Podziwiałem już na wystawie, teraz jest okazja przyjrzeć się wnętrzom.
-----
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Awatar użytkownika
Mateusz92
Stowarzyszenie Zbudujmy.to
Posty: 2415
Rejestracja: 15 gru 2015 23:05
Rok urodzenia: 1992
Lokalizacja: Zduny
Kontakt:

Re: Alstom Pendolino ED250 PKP Intercity

Post autor: Mateusz92 »

Bardzo dziękuje za wszystkie komentarze.
Kalais
Taśma LED. Dorwałem pojedyncze kawałki taśmy i świeciły wystarczająco mocno więc ich użyłem. Swego czasu pytałem się Melera jak oświetlał wagony i wysłał mi to: https://www.smd-led.pl/tasmy_led_smd_50 ... pro_id=464.
Jetboy
Od września 2017 :)
Jerac
Skośne ściany - dlaczego ich nie ma? Miałem pomysł jak je zrobić i nawet prototyp połączenia skośnej ściany i drzwi (przegięcie jest na linii okien). Problemem okazały się luzy w klockach. Już teraz patrząc pod odpowiednim kątem widać jak światło się przeciska nie tam gdzie trzeba. Po zmontowaniu zawiasów szpar byłoby na tyle dużo, że nie byłaby to drobna niedoskonałość, a już poważny błąd w sztuce. Teoretycznie można by pociąg "uszczelnić" w środku, ale mało w tym budowania, a więcej kombinowania.
ODPOWIEDZ